Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Hei dere! Vi hadde en matteprøve idag i kapitlene 1 og 2 i 1T matteboka. Jeg kom bort i en veldig rar oppgave som jeg ikke klarte å løse kunne dere være så snill å hjelpe meg med å løse den? Takk på forhånd
Spørsmål: Fiskebåten Måken fisker skrei og leverer til et mottak på kysten. For fisk over 2,5 kg får Måken 21,50 kr per kg. For fisk under 2,5 kg får de 18,50 kr pr kg. En dag leverer båten ett tonn fisk. For dette får de 19 550 kr. Hvor mye fisk er levert av hver type?
Jila wrote:Hei dere! Vi hadde en matteprøve idag i kapitlene 1 og 2 i 1T matteboka. Jeg kom bort i en veldig rar oppgave som jeg ikke klarte å løse kunne dere være så snill å hjelpe meg med å løse den? Takk på forhånd
Spørsmål: Fiskebåten Måken fisker skrei og leverer til et mottak på kysten. For fisk over 2,5 kg får Måken 21,50 kr per kg. For fisk under 2,5 kg får de 18,50 kr pr kg. En dag leverer båten ett tonn fisk. For dette får de 19 550 kr. Hvor mye fisk er levert av hver type?
Dette er en typisk likningsettoppgave se om du klarer å finne to likninger ut fra teksten hvis ikke skal jeg hjelpe deg videre.
Lite hint: La x og y være mengden av fisk x og fisk y og se om du klarer å finne to likninger hvor du kan presse inn en x og en y.
Jila wrote:Hei dere! Vi hadde en matteprøve idag i kapitlene 1 og 2 i 1T matteboka. Jeg kom bort i en veldig rar oppgave som jeg ikke klarte å løse kunne dere være så snill å hjelpe meg med å løse den? Takk på forhånd
Dette er en typisk likningsettoppgave se om du klarer å finne to likninger ut fra teksten hvis ikke skal jeg hjelpe deg videre.
Lite hint: La x og y være mengden av fisk x og fisk y og se om du klarer å finne to likninger hvor du kan presse inn en x og en y.
'For å si det sånn jeg skjønner ikke noe av det som blir nevnt i oppgaven, eller hvordan jeg skal sette dem opp.
Du ser vel at ene likningen blir 21,5x + 18,5y = 19550? De to typene fisk skal også veie 1 tonn til sammen. Derfor får du også en ligning som sier at x + y = 1000. I disse likningene er x antall kg av fisk over 2,5kg, mens y er antall kg av fisk under 2,5 kg.
forslag til hvordan du skal løse problemer som ser vanskelige ut.
Prøv med noen verdier for å se om du kan gjette svaret.
Du ser at hvis alt er små fisk, så får du 18500 for tonnet, og hvis alt er stor fisk så får du 21500 for tonnet. Siden du får 19550, så må det være i mellom et sted. Du ser kanskje også at prisforskjellen er 3 kroner/kg, og at du bare får kr 1,05 eller 35% mer enn minsteprisen (3/1,05) 35% av ett tonn er 350kg, så du må også ha hatt 650kg av småfisk.
Enhver fisker kan sikkert regne dette ut i hodet, men det er også lett å sette det opp som en ligning. Bare skriv ned problemet direkte slik:
I. (kg småfisk)*kr18,50/kg+(kg storfisk)*kr21,50/kg=kr19550, Du vet også at II. (kg småfisk)+(kg storfisk)=1000
(II) er det samme som (kg småfisk)=1000-(kg storfisk)
forkorter (kg storfisk) til 'r': 18,50(1000-r)+21,50r=19550
Flytt litt rundt, og du ser at r = 350kg (storfisk)