Statistikk kalkulator på eksamen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Pedertf

Hei! Jeg fant akkurat 2P kalkulatoren som hjalp meg med en regneark oppgave jeg ikke forstår hvordan jeg skal løse. Den var veldig enkel å bruke så tenkte å laste den ned til eksamen. Men det jeg lurte på var hvordan jeg skal bruke den til å vise oppgaveløsninger? Man må jo skrive hva man har gjort. Holder det da å ta printscreen av løsningen kalkulatoren fant, med teksten som kommer opp og sette det inn i et Word-dokument, hvor jeg forklarer at jeg har brukt 2P-kalkulatoren? Forstår ikke hvordan jeg skal få til oppgaven i Excel eller Geogebra ellers. Det er snakk om http://matematikk.net/res/eksamen/2P/2P ... sempel.pdf oppgave nr 2, del 2. Takk!:)
LektorH
Cantor
Cantor

Fra eksamensveiledningen: "Elevene bør lage regnearkmodellene selv, og elevens bruk av formler blir vurdert i forhold til om regneark blitt «dynamisk» , dvs, dersom vi endrer inndata, endres også utdata automatisk, slik at det blir enkelt å bruke samme regneark om igjen til liknende oppgaver."

Dvs. at du ikke får full uttelling ved bruk av slike ferdige modeller. Det er selvsagt bedre å løse den med en modell enn å ikke løse den, men du bør altså gjøre det selv.

Linken din er kuttet av så den ikke kan følges. Hvilket år/oppgave er det?
LektorH
Cantor
Cantor

Eksempel 2P vår 2015, del 2, oppgave 2:

Jeg bruker mest Excel, men noen kan kanskje enklere metoder i GeoGebra?

a) Først setter jeg opp dataene med passende titler. Jeg autosummerte tallene for å sikre at det ble 20 til sammen, og markerte hele tabellen unntatt linja med summene, og gikk på "Sett inn", valgte "anbefalte diagrammer" og valgte gruppert stolpediagram. Den framstillingen fungerer bra på data der man sammenligner to grupper og man har telt hvor mange som passer i ulike kategorier.

b)
Gjennomsnitt: Jeg tror ikke det finnes en innebygd kommando for å ta snittet av et gruppert materiale i Excel, så det blir litt arbeid. For hånd ville vi multiplisert hver karakter med antallet elever som fikk den karakteren i klassen, summert dette, og delt resultatet på antallet elever i klassen. Du kan sette opp en formel for dette ved å multiplisere hver rute for hånd, men Excel har en kommando som heter Summerprodukt. Formlene blir slik:
=SUMMERPRODUKT(A5:A10;B5:B10)/B11
=SUMMERPRODUKT(A5:A10;C5:C10)/C11
Der tallkarakterene er i rute A5-A10, antall elever i 2A er B5-B10, antall elever i 2B er C5-C10 og summene av antall elever er B11 og C11.

Standardavvik: For hver klasse må du sette opp en kolonne med det kvadrerte avviket fra gjennomsnittet for hver karakter, en ny kolonne med produktet mellom det kvadrerte avviket og frekvensen (antallet) summere og dele på det totale antallet elever, (som du ville gjort for hånd, men med Excel-formler).

Median: Her er den automatiserte metoden ganske komplisert. Med 20 elever er medianen mellom elev nummer 10 og 11, så jeg ville satt opp en kolonne med kumulativ frekvens og sett hvilken karakter som har så mange elever kumulativt. F.eks. i 2A er det 7 elever som har 3 eller lavere, og 12 elever som har 4 eller lavere, altså ligger elev 10 og 11 i 4-eren, så medianen er 4.
(Hvis det hadde vært 10 elever med 3 eller lavere og 11 med 4 eller lavere ville medianen vært 3,5.)
Pedertf

Tusen takk for supert svar! Skal bruke de siste dagene på å finpusse litt Excel og innlegget ditt var veldig hjelpsomt:)
Post Reply