Trenger hjelp med 'Trigonometri'

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
johnalang
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 22/11-2015 18:54

Hei, er forholdsvis helt ny her. Trenger derimot hjelp med en liten oppgave av en innlevering som jeg har fått i matte, på forkurset.


Oppg. 4) Finn vinkel ACD og forklar hvordan du finner vinkelen. Hadde jeg fått oppgitt lengden til noen av sidene, kunne jeg vell brukt Sinussetningen, men skjønner ikke hvordan jeg skal jobbe meg frem ved å bare få oppgitt noen av vinklene.

Lastet opp oppgaven som vedlegg -->
Oppg. 4 (flyttet).pdf
(84.35 kiB) Lastet ned 170 ganger
Sitter 'låst' for øyeblikket, så setter pris på noen hint :)
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

johnalang skrev:Hei, er forholdsvis helt ny her. Trenger derimot hjelp med en liten oppgave av en innlevering som jeg har fått i matte, på forkurset.


Oppg. 4) Finn vinkel ACD og forklar hvordan du finner vinkelen. Hadde jeg fått oppgitt lengden til noen av sidene, kunne jeg vell brukt Sinussetningen, men skjønner ikke hvordan jeg skal jobbe meg frem ved å bare få oppgitt noen av vinklene.

Lastet opp oppgaven som vedlegg -->
Oppg. 4 (flyttet).pdf
Sitter 'låst' for øyeblikket, så setter pris på noen hint :)
Prøv å konstruere midtnormaler på trekantene. Da finner du sentrum i sirkelen.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
johnalang
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 22/11-2015 18:54

Vi har ikke gått innpå det å tegne midtnormaler, så tror ikke det er den veien vi skal gå for å finne vinkel ACD..
johnalang
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 22/11-2015 18:54

En sirkel er jo 360 grader.

Hvis jeg da finner sentralvinkelen ved å bruke periferivinkelen; u = 2v, kan jeg da summere alle halvsirkelene utenom den ene jeg vet, og da få?;

360 (en runde rundt på sirkelen) - (40 x 2) - (50 x 2) - (30 x 2) = 120

Som da vil gi at vinkel ACD vil bli 120 grader?


EDIT: Dette er jo bare en teori, som virker for lett til stemme...
johnalang
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 22/11-2015 18:54

Dolandyret skrev:
johnalang skrev:Hei, er forholdsvis helt ny her. Trenger derimot hjelp med en liten oppgave av en innlevering som jeg har fått i matte, på forkurset.


Oppg. 4) Finn vinkel ACD og forklar hvordan du finner vinkelen. Hadde jeg fått oppgitt lengden til noen av sidene, kunne jeg vell brukt Sinussetningen, men skjønner ikke hvordan jeg skal jobbe meg frem ved å bare få oppgitt noen av vinklene.

Lastet opp oppgaven som vedlegg -->
Oppg. 4 (flyttet).pdf
Sitter 'låst' for øyeblikket, så setter pris på noen hint :)
Prøv å konstruere midtnormaler på trekantene. Da finner du sentrum i sirkelen.
En sirkel er jo 360 grader.

Hvis jeg da finner sentralvinkelen ved å bruke periferivinkelen; u = 2v, kan jeg da summere alle halvsirkelene utenom den ene jeg vet, og da få?;

360 (en runde rundt på sirkelen) - (40 x 2) - (50 x 2) - (30 x 2) = 120

Som da vil gi at vinkel ACD vil bli 120 grader?


EDIT: Dette er jo bare en teori, som virker for lett til stemme...
Sist redigert av johnalang den 22/11-2015 20:36, redigert 1 gang totalt.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange
Innlegg: 1264
Registrert: 04/10-2015 22:21

johnalang skrev:En sirkel er jo 360 grader.

Hvis jeg da finner sentralvinkelen ved å bruke periferivinkelen; u = 2v, kan jeg da summere alle halvsirkelene utenom den ene jeg vet, og da få?;

360 (en runde rundt på sirkelen) - (40 x 2) - (50 x 2) - (30 x 2) = 120

Som da vil gi at vinkel ACD vil bli 120 grader?


EDIT: Dette er jo bare en teori, som virker for lett til stemme...
EDIT: Ser det nå ja. ACD vil ikke bli 120 grader, men 60 grader, fordi 60*2=120. Så tankemåten din var god :)
Sist redigert av Dolandyret den 22/11-2015 20:43, redigert 1 gang totalt.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
LektorH
Cantor
Cantor
Innlegg: 102
Registrert: 28/05-2015 15:04

Godt tenkt å bruke periferivinkelsetningen, bare husk at du doblet periferivinklene for å finne sentralvinklene. Langs sirkelen er det altså 60 grader fra A til B, 100 fra B til C og 80 fra C til D, til sammen 240. De 120 gradene som gjenstår går da langs sirkelen fra D til A, som betyr at vinkel ACD er...?
johnalang
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 22/11-2015 18:54

Dolandyret skrev:
johnalang skrev:En sirkel er jo 360 grader.

Hvis jeg da finner sentralvinkelen ved å bruke periferivinkelen; u = 2v, kan jeg da summere alle halvsirkelene utenom den ene jeg vet, og da få?;

360 (en runde rundt på sirkelen) - (40 x 2) - (50 x 2) - (30 x 2) = 120

Som da vil gi at vinkel ACD vil bli 120 grader?


EDIT: Dette er jo bare en teori, som virker for lett til stemme...
EDIT: Ser det nå ja. ACD vil ikke bli 120 grader, men 60 grader, fordi 60*2=120. Så tankemåten din var god :)
Ah, forstår! Tusen takk for hjelpen forresten :)
johnalang
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 7
Registrert: 22/11-2015 18:54

LektorH skrev:Godt tenkt å bruke periferivinkelsetningen, bare husk at du doblet periferivinklene for å finne sentralvinklene. Langs sirkelen er det altså 60 grader fra A til B, 100 fra B til C og 80 fra C til D, til sammen 240. De 120 gradene som gjenstår går da langs sirkelen fra D til A, som betyr at vinkel ACD er...?
Ja, ser feilen nå! Vinkel ACD må vel da bli 60 grader..? :)
Svar