Jeg skjønner ikke når jeg skal summere og når jeg skal multiplisere.
"Hva er sannsynet for å få to 6ere når man triller en terning to ganger"?
Det er vel 1/6+1/6? Eller er det 1/6*1/6? Kan noen forklare?
Summere og multiplisere, sannsynlighet
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Det er 1/6*1/6. Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal forklare det, men du kan jo bare tenke deg situasjonen. Sjansen for at du får en terning den første gangen du kaster er 1/6, fordi terningen har 6 sider. Når du så kaster den andre gangen så har terningen fortsatt 6 sider.hjeeelpes wrote:Jeg skjønner ikke når jeg skal summere og når jeg skal multiplisere.
"Hva er sannsynet for å få to 6ere når man triller en terning to ganger"?
Det er vel 1/6+1/6? Eller er det 1/6*1/6? Kan noen forklare?
Første kast kan du få: 1,2,3,4,5 eller 6.
Andre kast kan du få 1,2,3,4,5 eller 6.
Om du får 1 på første kast, så kan du få 6 mulige utfall neste kast. Det er 6 muligheter.
Om du får 2 på første kast, så kan du få 6 mulige utfall neste kast. Det er 6 muligheter.
Det samme gjelder for alle verdier du kan få på første kast. I alt blir det derfor 36 muligheter.
Sjansen for at du får 6 på første kast og deretter 6 på første kast er derfor 1 av 36 mulige utfall.
Når du skal addere så er det om oppgaven vil ha et svar som kan gis ved flere enn ett utfall, som f.eks. Sjansen for å trekke kun ett ess ut av en kortstokk på to trekk.
Da får du utfallene:
XX - Ingen ess
AX - Ett ess
XA - Ett ess
AA - To ess
Siden du kun skal ha ett ess må du plusse sammen sannsynligheten for å få ett ess, altså AX + XA.
Vet ikke om du skjønte så mye av det, men det er bare å spørre videre om det er noe som er uklart

Last edited by Dolandyret on 22/11-2015 20:52, edited 1 time in total.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
-
- Lagrange
Hva er sannsynligheten for å få en sekser eller treer når man triller en terning = P(6 eller 3) = P(3) + P(6)
Hva er sannsynligheten for å få to seksere om man triller en terning to ganger? P(6 og 6) = P(6) * P(6)
Man adderer når man skal finne ut om enten hendelse A eller B skal hende, i samme delforsøk. Det gir P( A eller B) = P(A) + P(B)
Man multipliserer når man har to delforsøk, der de er avhengige av hverandre. Å få to seksere blir da P(6) * P(6) siden man ser på hver gang man triller en terning som ett delforsøk.
Hva er sannsynligheten for å få to seksere om man triller en terning to ganger? P(6 og 6) = P(6) * P(6)
Man adderer når man skal finne ut om enten hendelse A eller B skal hende, i samme delforsøk. Det gir P( A eller B) = P(A) + P(B)
Man multipliserer når man har to delforsøk, der de er avhengige av hverandre. Å få to seksere blir da P(6) * P(6) siden man ser på hver gang man triller en terning som ett delforsøk.
Fysikkmann97 wrote:Hva er sannsynligheten for å få en sekser eller treer når man triller en terning = P(6 eller 3) = P(3) + P(6)
Men hva er sannsynligheten for å få en sekser eller treer når jeg triller en terning 2 ganger?
-
- Lagrange
Altså enten seks eller tre to ganger etter hverandre? Det blir vel (1/6 + 1/6)*(1/6 + 1/6) = 4/36 = 1/9