Hei, jeg sitter å gjør flertallsoopgaver med buffer. Her er det mange oppgaver som oppgir stoffer og spør hvilke blandinger som kan gi en buffer når den løses i vann.
Eks:
HCl og HNO2
HClog NaNO2
NaOH og NaCl
Hvilken skal jeg velge og hvorfor?
Buffer
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Først og fremst vet du hvordan du danner en buffer?
I allefall er B riktig svar,
fordi;
[tex]H^+ + NO_2^-=> HNO_2[/tex]
[tex]HNO_2+ H_2O <=> H^+ + NO_2^-[/tex]
Salpetersyrling og dens korresponderende base.
I allefall er B riktig svar,
fordi;
[tex]H^+ + NO_2^-=> HNO_2[/tex]
[tex]HNO_2+ H_2O <=> H^+ + NO_2^-[/tex]
Salpetersyrling og dens korresponderende base.
Last edited by Kjemikern on 29/11-2015 14:23, edited 1 time in total.
HCl og NaNO2 fordi,
[tex]NO_2^- + H^+ => HNO_2[/tex]
dvs
[tex]HNO_2 + H_2O <=> H_3O^+ + NO_2^-,\,\,\,K_a[/tex]
[tex]NO_2^- + H^+ => HNO_2[/tex]
dvs
[tex]HNO_2 + H_2O <=> H_3O^+ + NO_2^-,\,\,\,K_a[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
-
Guest
Du tilsetter svak syre og korrosponderende base, eller svak base og korrosponderende syre.Kjemikern wrote:Først og fremst vet du hvordan du danner en buffer?
HCl er jo ei sterk syre, hvorfor blir det rett da?
-
Guest
Er det fordi Na og Cl kun er med for å gjøre stoffene lettløselige og dermed ikke inngår i reaksjonen?Gjest wrote:Du tilsetter svak syre og korrosponderende base, eller svak base og korrosponderende syre.Kjemikern wrote:Først og fremst vet du hvordan du danner en buffer?
HCl er jo ei sterk syre, hvorfor blir det rett da?
Buffer regler:
1.Sterk syre +svak base = Buffer eks. [tex]HCl+NaCH_3COO[/tex]
2. Sterk base + svak syre= Buffer eks: [tex]NaOH + CH_3COOH[/tex]
3. Svak base + korresponderende svake syre, (og motsatt) Buffer eks. [tex]CH_3COOH/CH_3COO^-[/tex]
Hvorfor B?
Som du vet så er [tex]HCl[/tex] en sterk syre, og [tex]NaNO_2[/tex] er den korresponderende basen til salpetersyrling(svak syre)
[tex]HCl+NaNO_2\rightleftharpoons Na^++Cl^-+HNO_2[/tex]
Edit: Fikset litt på Tex
1.Sterk syre +svak base = Buffer eks. [tex]HCl+NaCH_3COO[/tex]
2. Sterk base + svak syre= Buffer eks: [tex]NaOH + CH_3COOH[/tex]
3. Svak base + korresponderende svake syre, (og motsatt) Buffer eks. [tex]CH_3COOH/CH_3COO^-[/tex]
Hvorfor B?
Som du vet så er [tex]HCl[/tex] en sterk syre, og [tex]NaNO_2[/tex] er den korresponderende basen til salpetersyrling(svak syre)
[tex]HCl+NaNO_2\rightleftharpoons Na^++Cl^-+HNO_2[/tex]
Edit: Fikset litt på Tex
Last edited by Kjemikern on 29/11-2015 14:40, edited 1 time in total.
-
Guest
De polare egenskapene til vannmolekylene hindrer saltene i å danne bindinger, tror jeg.Kjemikern wrote:Hva skjer når salter løses i vann?
-
Guest
Hvordan vil reaksjonslikningen se ut her?Kjemikern wrote: 2. Sterk base + svak syre= Buffer eks: [tex]NaOH + CH_3COOH[/tex]
HCOOH + NaOH ->HCOO + hva??
-
Guest
Ja, i oppgaven jeg gjør nå skal HCOOH og NaOH løses i vann og utgjøre en base. Men jeg får jo vann før jeg skal tilsette det i følge likningen over?Kjemikern wrote:[tex]HCOOH_{(aq)}+NaOH_{(aq)}\rightleftharpoons HCOO^-_{(aq)}+H_{2}O_{(l)}+Na_{(aq}^+[/tex]
Husk at reaksjonene er reversible, dette protolyserer ikke 100%!
Unnskyld alle spørsmålene, men jeg har nok ikke skjønt det her helt enda.
-
Guest
Jeg tror det første alternativ blir feil fordi man får sterk base mot sterk syre (H2NO2)Kjemikern wrote:Klarer du nå se hvorfor de andre svarene ikke er korrekte?
-
Guest
Gjest wrote:Jeg tror det første alternativ blir feil fordi man får sterk base mot sterk syre (H2NO2)Kjemikern wrote:Klarer du nå se hvorfor de andre svarene ikke er korrekte?
Nei, det er vel den tredje - natronlut og salpetersyre