Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Har snart tentamen i R1. Sliter litt med valg av sannsynlighetsmodell, eller hvilken formel jeg skal bruke på en oppgave. Kan alle formlene, men forstår ikke helt hvordan man skal se hvilken type sannsynlighet det er...
Noen tips?
Det er hovedsakelig 2 sannsynlighetsmodeller du bruker i R1 (om jeg husker rett, en stund siden jeg har hatt det)
BInomisk og hypergeometrisk. All sannsynlighet handler egentlig om de store talls lov. En hver oppgave kan med andre ord relateres til en utvalgs oppgave typisk "du har 3 røde baller og 2 gule baller i en hatt. Hva er P(gul)?"
Når du møter en oppgave forsøk å relatere oppgaveteksten til en lignende situasjon med utvalg. Når man driver med utvalg så er det flere ting som påvirker sannsynligheten for utfallene (altså hva man trekker), hvor mange baller det er (av hver farge), hvor mange baller du trekker, om du legger ballene tilbake mellom hver gang osv.
Om du har veldig mange uttrekk (typ. 100 stk.) kan det fort bli kjedelig i lengden å skrive 1/3*1/3*1/3.... for så å regne ut det så en snarvei er da den binomiske eller hypergeometriske modellen. Disse fungerer på samme måte som du kan skrive $\sum_0^n i$ istedenfor å måtte skrive 1+2+3+4... + n, men for å fungere så er det noen viktige faktorer du må gjenkjenne.
Om vi starter med binomisk er det tre faktorer som er viktige og de er:
-er det to mulige utfall?
-er sannsynligheten konstant?
-er det n identiske og uavhengige forsøk?
I ball eksempelet vil dette si at vi må kun ha to forskjellige fargede baller, legge tilbake ballene mellom hver gang vi trekker (slik at sannsynligheten forblir konstant) og vi må riste hatten og blande ballene mellom hver gang (ellers trekker vi gjerne den ballen vi la ned på toppen fra forrige forsøk)
Stemmer alt dette, og kun da, vil du ha muligheten til å benytte en binomisk modell.
Den hypergeometriske modellen er så og si nøyaktig det samme som den binomiske, men der er det uten tilbakelegg.