Hopper rett inn i oppgaven:
En kloss blir sluppet fra en høyde på 260m (H0=260m) og glir gjennom en loop, se bort i fra friksjon - vi legger nullnivå for potensiell energi i bunnen av loopen (H=0). Radius i loopen 100m.
Finn farten i bunnen og i toppen av loopen. Forslag?
Jeg kom fram til et svar på ~71m/s i bunnen av loopen men er usikker på om dette er rett. Vet ikke hvordan jeg skal finne v i toppen av loopen.
For å finne v i bunnen tok jeg Ep0=Ek1
Mekanisk Energi
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Gjør det samme som du gjorde når du fant i bunnen, men husk at
mgh_0+\frac{1}{2}mv_0^2 = mgh + \frac{1}{2}mv^2. Løs for v, og denne gangen er ikke h=0. Farten og høyden du har til å begynne med kan du enten bruke fra da du slapp den (h=260, v=0) eller fra bunnen av loopen (h=0, v=71)
mgh_0+\frac{1}{2}mv_0^2 = mgh + \frac{1}{2}mv^2. Løs for v, og denne gangen er ikke h=0. Farten og høyden du har til å begynne med kan du enten bruke fra da du slapp den (h=260, v=0) eller fra bunnen av loopen (h=0, v=71)
-
- Lagrange
Sier at klossen bare har kinetisk energi i bunnen. Setter h = 2r, ser du hvorfor? Da får vi likningen $ v =\sqrt {v_0^2 - 4gr}$
Klarer du å komme frem til denne ved hjelp av setningen om mekanisk enegi bevart, og de opplysningene jeg ga deg?
Klarer du å komme frem til denne ved hjelp av setningen om mekanisk enegi bevart, og de opplysningene jeg ga deg?
Last edited by Fysikkmann97 on 05/12-2015 16:43, edited 1 time in total.
FiksaGjest wrote:Gjør det samme som du gjorde når du fant i bunnen, men husk at
$mgh_0+\frac{1}{2}mv_0^2 = mgh + \frac{1}{2}mv^2$. Løs for v, og denne gangen er ikke h=0. Farten og høyden du har til å begynne med kan du enten bruke fra da du slapp den (h=260, v=0) eller fra bunnen av loopen (h=0, v=71)