Dolandyret wrote:
Spørs jo helt an på hvilken karakter TS satser på da. Om målet er en ståkarakter, så er det mer enn god nok tid, men det skal en del jobb til for å få 5-6. Mer enn 50-60 timer per fag med dårlig utgangspunkt.
Nå ja, det kan godt være det at man kan ha problemer med å få 5 eller 6, men det tror jeg heller avhenger av at personen rett og slett ikke gidder/evner/orker/prioriterer/interesserer etc. kall det hva du vil. En ting er i alle fall sikkert, og det er at det er sannsynligvis ikke antall timer lagt ned i faget som er avgjørende (så lenge det ikke håpløst få så klart).
Jeg tror de færreste er klar over nøyaktig hvor mye du kan få gjort på kort tid om du investerer den godt. Jeg formoder at jeg ikke er den eneste som har følt kraften i et skippertak før eksamen og hvor mye av puslespillet du klarer å få samlet sammen dagen før det er showtime. Jeg mener nå at mye av magien bak nettopp dette skippertaket (eller all annen eksplosiv progresjon) skyldes hovedsakelig, men ikke ekslusivt, målrettet og effektiv jobbing.
Jeg har enda til gode å møte en person som har god nok arbeidsmoral til å jobbe [tex]effektivt[/tex] 3 timer om dagen med et arbeid som ikke er hobby/interesse selv om mang en kar hevder å gjøre nettopp dette.
Det jeg tror mange forveksler og blander sammen er fordøyelses perioden og effektivt arbeid. Uten modningen hjelper det ikke å være effektiv. Når man arbeider med noe må man ha tid til å reflektere og vurdere det man arbeider med. Man må ha tid til å sette tankene og metodene i system og samordne dem slik at det fungerer godt sammen. Kanskje den viktigste delen av opplæringen, men dessverre er det nok for mange som bruker altfor mye tid på denne delen istedenfor å "jobbe".
Av de 3 timene de fleste av oss hevder å jobbe bruker nok mange av oss mer enn halvparten på å fordøye stoffet, tenke, surr og lite effektiv jobbing.
På samme måte som de aller fleste av oss sannsynligvis aldri gikk noe særlig over 4-5 sider på norsk eksamen skyldes ikke det at man ikke maktet å skrive flere ord, men at man måtte konstruere en god tekst.
Kunsten for å klare dette gjelder i å la fordøyelsen skje i mellom skippertakene. Når du har satt av tid til å jobbe så skal det være effektivt og med så lite modning som mulig, og videre når du så er ferdig med denne arbeidsøkten og fortsetter med resten av dagliglivet så kan du la tankene modne i underbevisstheten. Det å "studere" et fag er ikke deltidsarbeid, ei heller noe du kan separere fra resten av livet ditt utenom de ensomme 3 timene om dagen.
Nå sitter du kanskje der og lurer på hvordan i all verden dette skal fungere i praksis. Man må da ha tid til å tenke mens man arbeider? Løsningen ligger i for- og etterarbeid. Invester litt tid til å skumlese gjennom kapittelet du ønsker å jobbe med denne dagen og la det ligge og lure mens du gjør resten av det du ønsker å gjøre. Når du så kommer tilbake til boka senere på dagen vil du definitivt være fullstendig klar til å enten utforske ideen videre, eller så vet du nøyaktig hva du lurer på (og dermed hva du aktivt skal forsøke å finne ut) for 3 deilige timer (never gonna happen) med hard, intensiv og effektiv jobbing.