Lengde av vektorer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg klarer ikke å skille mellom NÅR jeg skal finne lengden av en vektor ved å bruke den "vanlige" metoden ved å sette vektorkoordinatene i andre under en kvadratrot, og når jeg skal gå den mer arbeidsomme veien og bruke det jeg vet om at lengden av a^2 er lik vektor a^2. Ser ikke helt poenget...
stimorolextra wrote:Jeg klarer ikke å skille mellom NÅR jeg skal finne lengden av en vektor ved å bruke den "vanlige" metoden ved å sette vektorkoordinatene i andre under en kvadratrot, og når jeg skal gå den mer arbeidsomme veien og bruke det jeg vet om at lengden av a^2 er lik vektor a^2. Ser ikke helt poenget...
Skjønte ikke helt hva du mente..
-
- Lagrange
Du kan alltid finne lengden av en vektor ved å bruke den "vanlige" metoden hvor [tex]\left | \vec v \right |=\sqrt{a^2+b^2+c^2}[/tex]stimorolextra wrote:Jeg klarer ikke å skille mellom NÅR jeg skal finne lengden av en vektor ved å bruke den "vanlige" metoden ved å sette vektorkoordinatene i andre under en kvadratrot, og når jeg skal gå den mer arbeidsomme veien og bruke det jeg vet om at lengden av a^2 er lik vektor a^2. Ser ikke helt poenget...
Når du f.eks. kun får oppgitt opplysninger som [tex]\left | \vec {AB} \right |=3[/tex], [tex]\left | \vec {BC} \right |=4[/tex] og [tex]\vec{AB} \perp \vec{BC}[/tex] og du skal finne [tex]\left | \vec {AC} \right |[/tex], så kan du bruke at [tex]\vec{AC}^2=\vec{AB}^2+\vec{BC}^2[/tex]. Ser ingen andre mulige bruksområder for den der.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."