Jeg har 0,002 mol HCOOH, og for å gi denne svake syren bufferegenskaper, må jeg blande inn en sterk base.
Bufferen fungerer best når det er like mye svak syre som korresponderende base i bufferen.
Likningen blir slik:
HCOOH + Na^+ + OH^- -> HCOO^- + Na^+
I følge løsningsforslag, skal bufferen fungere best når man har satt til 0,001 mol NaOH.
Jeg skjønner ikke hvorfor stoffmengden skal være 0,001 mol?
Jeg ser jo tydelig at NAOH er i underskudd og dermed blir avgrensende reaktant. Jeg regner dermed med at stoffmengden av HCOO^- også blir 0,001 mol (stemmer dette?). Men er ikke stoffmengden av HCOOH fremdeles 0,002 mol?
Eller blir det (overskudd-det som reagerer = 0,002 mol - 0,001 mol = 0,001 mol? I så fall stemmer det jo med lik mengde syre og korresponderende base). Men jeg er veldig usikker på dette...
bufferløsninger
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Du ønsker å lage en buffer med [tex]pH=pK_a[/tex]
Da vet du at du trenger [tex]n_{base}=n_{syre}[/tex]
Sm du sier så har du 0,002 mol [tex]HCOOH[/tex], men for å lage en buffer trenger vi også dens korresponderende base, dette "lager" vi når vi tilsetter den sterke basen [tex]NaOH[/tex], men du må huske at når du tilsetter noe, så skjer det noe med den andre siden.
Altså før vi tilsetter har vi;
[tex]n_{syre}=0,002mol[/tex] og [tex]n_{base}=0[/tex]. Vi vet at vi må ha like mange mol base som syre for å ha [tex]pH=pK_a[/tex], altså 0,001 mol base og 0,001 mol syre
Dette betyr at vi må tilsette halvparten så mange mol sterk base for at den skal reagere med syren og danne dens korresponderende svake basen, MAO:
[tex]HCOOH_{(aq)}+NaOH_{(aq)}\rightarrow HCOO^-_{(aq)}+H_{2}O_{(l)}+Na^+_{(aq)}[/tex]
Nå vil [tex]NaOH[/tex] reagere med maursyre og danne dens korresponderende base
Etter tilsetting har vi;
[tex]n_{syre}=0,002mol-0,001mol=0,001mol\\\\n_{base}=0,001mol[/tex]
Et lite hint er å tenke seg at [tex]NaOH[/tex] "Forander" seg til [tex]HCOO^-[/tex]
Da vet du at du trenger [tex]n_{base}=n_{syre}[/tex]
Sm du sier så har du 0,002 mol [tex]HCOOH[/tex], men for å lage en buffer trenger vi også dens korresponderende base, dette "lager" vi når vi tilsetter den sterke basen [tex]NaOH[/tex], men du må huske at når du tilsetter noe, så skjer det noe med den andre siden.
Altså før vi tilsetter har vi;
[tex]n_{syre}=0,002mol[/tex] og [tex]n_{base}=0[/tex]. Vi vet at vi må ha like mange mol base som syre for å ha [tex]pH=pK_a[/tex], altså 0,001 mol base og 0,001 mol syre
Dette betyr at vi må tilsette halvparten så mange mol sterk base for at den skal reagere med syren og danne dens korresponderende svake basen, MAO:
[tex]HCOOH_{(aq)}+NaOH_{(aq)}\rightarrow HCOO^-_{(aq)}+H_{2}O_{(l)}+Na^+_{(aq)}[/tex]
Nå vil [tex]NaOH[/tex] reagere med maursyre og danne dens korresponderende base
Etter tilsetting har vi;
[tex]n_{syre}=0,002mol-0,001mol=0,001mol\\\\n_{base}=0,001mol[/tex]
Et lite hint er å tenke seg at [tex]NaOH[/tex] "Forander" seg til [tex]HCOO^-[/tex]