Hjelp til oppgave

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Hjelphjelp123

Jeg sliter litt med å forstå oppgaven. Jeg skjønner ikke helt hvor jeg skal begynne. Kan noen vise meg hvordan man løser oppgave a) og b), så skal jeg prøve å løse resten selv :)

Forekomsten av antibiotikaresistente bakterier i salgbart kyllingkjøtt har økt de siste årene. Av en fast mengde stikkprøver, viser tabellen antallet påviste tilfeller for enkelte år.

År: | 1990 | 2007 | 2009 | 2011 | 2014
Antall: | 11 | 29 | 31 | 37 | 40

La årene være x-verdiene med x=0 som år 2000, x=1 år 2001 osv.

a) Fremstill dataene i et koordinatsystem
b) Bruk lineær regresjon og finn uttrykket for antall tilfeller f som en funksjon av x år etter 2000
Guest

Kan du å bruke geogebra? Jeg ville lagt inn infoen i et regneark på geogebra, laget liste og brukt en kommando som heter ca. Reglinliste1
Hjelphjelp123

Det er denne setningen som forvirrer meg: "la årene være x-verdiene med x= 0 ...." Skjønner ikke hva jeg skal gjøre med denne informasjonen
Guest

I tabellen din skal du ikke f.eks. skrive 1990 for geogebra skjønner ikke at det er et årstall. Her skriver du den x-verdien årstallet tilsvarer, for år 2000 er det 0, hvis jeg forstår oppgaven din riktig. Må si jeg synes det er rart at 1990 ikke er år 0 da :-)
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

1990 blir x = -10. Om du ikke legger inn 1990 vil ikke du ha fremstilt dataene i ett koordinatsystemet, men bare deler av dataene og den endelige regresjonen vil være feilaktig ift. hvordan oppgaven mener den skal være.
Guest

Det er vanlig å velge et år der x=0, og altså ikke bruke årstallene men heller skrive hvor mange år det er fra basisåret. Hvis 2000 er x=0 blir 2007 x=7 osv. Årene før basisåret blir negative. Dette gir penere formler og lavere x-verdier for framtidige utregninger. Du kan jo utføre en regresjon med x=0 i 2000 og en med årstallene i x-lista, så ser du forskjellen.
Post Reply