Vinkel mellom to plan

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
stimorolextra

Et plan a har ligningen 3x+2y-2z+1=0. Finn vinkelen mellom a og xy-planet.
Jeg vet i utgangspunktet hvordan jeg gjør dette, problemet er bare at jeg ikke har likningen for xy-planet. Regner med at z er 0 siden det er et xy-plan, men noe mer vet jeg ikke? Hvordan skal jeg finne ligningen?
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann

stimorolextra wrote:Et plan a har ligningen 3x+2y-2z+1=0. Finn vinkelen mellom a og xy-planet.
Jeg vet i utgangspunktet hvordan jeg gjør dette, problemet er bare at jeg ikke har likningen for xy-planet. Regner med at z er 0 siden det er et xy-plan, men noe mer vet jeg ikke? Hvordan skal jeg finne ligningen?
xy-planet har normalvektor,

[tex]\vec n_{xy} = [0, 0, 1][/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
stimorolextra

Janhaa wrote:
stimorolextra wrote:Et plan a har ligningen 3x+2y-2z+1=0. Finn vinkelen mellom a og xy-planet.

Takk for svar, men jeg klarer ikke å se hvorfor det blir sånn! Altså siden den ligger i xy-planet, så vil vel x og y være 0. Men hvorfor må z være en? Det er det jeg ikke klarer å skjønne. Hvordan kom du frem til det?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

stimorolextra wrote:
Janhaa wrote:

Takk for svar, men jeg klarer ikke å se hvorfor det blir sånn! Altså siden den ligger i xy-planet, så vil vel x og y være 0. Men hvorfor må z være en? Det er det jeg ikke klarer å skjønne. Hvordan kom du frem til det?
Et xy-plan er jo ganske enkelt et plan som kun befinner seg i x- og y-retning, og ikke strekker seg ut i z-retning. Da må en vektor som står vinkelrett på dette planet, altså normalvektoren, være [0,0,1]. Det kan du se om du f.eks. skraverer en graf i xy-planet. Om vi skal ha en vektor som står vinkelrett på dette planet, så kan ikke den ha en annen retning enn i z-retning. Derfor må den være [0,0,1], [0,0,2], [0,0,3] e.l. [0,0,1] er enklest å regne med.

Edit: For å svare på det opprinnelige spørsmålet ditt.
Planet a har normalvektor [3,2,-2], xy-planet har normalvektor [0,0,1].
Bruker definisjonen for skalarprodukt, omformer den og får: [tex]\alpha=cos^{-1}( \frac{[3,2,-2]\cdot [0,0,1]}{|[3,2,-2]|\cdot |[0,0,1]|})[/tex]

En annen måte å finne normalvektor til et plan på er å ta utgangspunkt i en vektor som ligger i planet. En vektor som kan ligge i xy-planet er f.eks. [1,1,0]. En normalvektor finner vi da ved å multiplisere vektoren i planet med en normalvektor slik at produktet blir 0. [tex][1,1,0]*\vec n=0[/tex]. Da ser vi at vektoren [0,0,1] oppfyller dette, og den må derfor være en normalvektor for planet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply