sinuslikning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
smilefjes

Heisan! Jeg har likningen sin(2pi+pi/13). Jeg vet jo at sin(2pi)=0, men det blir vel ikke det samme som at jeg kan skrive sin(0+pi/13)? For det er jo totalen av det inni parantesen som kan sees på som vinkelen (sikter til einingssirkelen bla).
For sin(u+v) er vel ikke det samme som sinu+sin v?
Ser nemlig at boka har skrevet sin(2pi+pi/13) = sin(pi/13), men jeg skjønner ikke hvordan det kan være riktig? I mitt hode blir det feil. Noen som vet?
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

smilefjes wrote:Heisan! Jeg har likningen sin(2pi+pi/13). Jeg vet jo at sin(2pi)=0, men det blir vel ikke det samme som at jeg kan skrive sin(0+pi/13)? For det er jo totalen av det inni parantesen som kan sees på som vinkelen (sikter til einingssirkelen bla).
For sin(u+v) er vel ikke det samme som sinu+sin v?
Ser nemlig at boka har skrevet sin(2pi+pi/13) = sin(pi/13), men jeg skjønner ikke hvordan det kan være riktig? I mitt hode blir det feil. Noen som vet?
Å legge til 2pi blir det samme som å legge til 360grader, du ender opp på det samme punktet.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply