Vendepunkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
Jeg har funnet x-verdien til et vendepunkt ved å dobbelderivere. Men så skal jeg finne y-verdien...Setter jeg da x-verdien inn i det opprinnelige funksjonsuttrykket eller i den deriverte? Jeg TRODDE det var i den deriverte siden man ser på hvordan endringen til stigningstallet er. Men så ser jeg et eksempel i boka der de har satt x-verdien til vendepunktet inn i f(x). Når jeg senere løser en oppgave (finn når antallet minker fortest) så får jeg kun riktig svar når jeg setter x-verdien inn i f´(x). Åh så forvirrende!
-
- Lagrange
Om du setter inn x verdien fra f''(x) = 0 inn i f'(x) finner du den momentane økningen i punktet x. For å finne y-verdien på grafen må du sette inn i f(x).
f(x) er tallet på syke etter x dagerGjest wrote:du setter alltid x i den opprinnelige funksjonen for å finne y-verdien
f(x)=10x*e^(-0,2x)
Tallet på syke minker raskest når x=10. Hvor mange blir friske hver dag da?
Men det stemmer jo ikke da om jeg setter x=10 inn i f(x), siden jeg da får tallet på syke etter 10 dager? Det jeg er interessert i å vite er jo hvor mange som blir friske hver dag etter 10 dager. Svaret skal bli 1,35. Må jeg bruke den deriverte her? Hvorfor i så fall? Synes det er så vanskelig å skille ....
-
- Lagrange
Det er jo essensielt å vite hva du skal finne. Om f gir deg antall syke etter x dager, så vil ikke den si deg noe om hvor mange blir frisk. Om f' er negativ i x = 10, så vil du kunne bruke f' for å finne antall som blir frisk, siden f' sier noe om endringen i f.
Thank you very much! Så jeg bruker altså f(x) når jeg skal finne y-verdien som samsvarer med x-verdien, men når jeg skal finne endringen bruker jeg f`(x)?Fysikkmann97 wrote:Det er jo essensielt å vite hva du skal finne. Om f gir deg antall syke etter x dager, så vil ikke den si deg noe om hvor mange blir frisk. Om f' er negativ i x = 10, så vil du kunne bruke f' for å finne antall som blir frisk, siden f' sier noe om endringen i f.