Jeg holder nå på med rekker og har møtt på litt problemer med forkorting av brøkuttrykkene, særlig når fakultet er inkludert. Det vil si, jeg greier ikke følge eksemplene til boken.
Ved et forumsøk har jeg nå lært regelen: "Et fakultet n! kan skrives som et lavere fakultet og så gange inn faktorene som mangler".
For eksempel slik: [tex](n+1)!=n!(n+1)[/tex] eller [tex](2n+1)! = (2n-1)!(2n)(2n+1)[/tex]
Er det noen andre regler man bør kunne i forbindelse med fakultet?
Jeg kom meg litt lengre i utregningen, men ikke i mål og kanskje på villspor også, så jeg skriver bare ut det uttrykket jeg ikke forstår. Det er i forbindelse med forholdstesten:
[tex]\lim_{n\rightarrow \infty }\frac{\frac{(n+1)!}{(n+1)^{n+1}}}{\frac{n!}{n^n}}=\lim_{n\rightarrow \infty}\frac{1}{(1+\frac{1}{n})^n}=\frac{1}{e}[/tex]
Har noen mulighet til å vise meg mellomutregningene her eller fortelle hvordan jeg skal gå frem? Skjønner heller ikke hvordan man kommer frem til 1/e for siste parentesen.
Har en annen jeg sliter med også, men kan vente med den. Kanskje jeg skjønner den om jeg får til denne.

På forhånd takk!