Sannsynlighet r1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
fflex

En restaurant har funnet ut at 60% av dem som bestiller biff, ønsker bakt potet, mens det blant dem som bestiller andre kjøttretter, er 40% som ønsker bakt potet. Av dem som bestiller noe annet enn kjøtt, er det bare 10% som ønsker bakt potet. Det er 30% av kundene som bestiller biff, og 40% som bestiller andre kjøttretter.

a) p(tilfeldig kunde bestiller bakt potet)

b) Hvis kunden har bestilt bakt potet, hvor sannsynlig er det da at vedkommende skal ha biff?

Jeg prøver:

Vi innfører hendelsene:
B: Bestiller biff
Ø: Ønsker bakt potet
A: Bestiller andre kjøttretter

Vi har at:
[tex]P(B)=0.3[/tex]
[tex]P(A)=0.4[/tex]
[tex]P(Ø\mathbin{\vert}B)=0.6[/tex]
[tex]P(Ø\mathbin{\vert}A)=0.4[/tex]
[tex]P(Ø\mathbin{\vert}\bar{A})=0.1[/tex]
Bruker total sannsynlighet:
[tex]P(Ø)=P(B\cap Ø)+P(\bar{B}\cap Ø)=P(B)*P(Ø\mathbin{\vert}B)+P(\bar{B})*P(Ø\mathbin{\vert}\bar{B})=0.3*0.6+(1-0.3)*0.10=0.25[/tex]
Dette stemmer ikke..
Guest

$P(Ø) = P(B) * P(Ø|B) + P(K) * P(Ø|K) + P(A) * P(Ø|A)$
hvor A er annet og K er kjøttretter som ikke er biff.
Guest

Gjest wrote:$P(Ø) = P(B) * P(Ø|B) + P(K) * P(Ø|K) + P(A) * P(Ø|A)$
nå ble jeg forvirret med valg av andre hendinger..
Guest

Gjest wrote:
Det var derfor jeg skrev hvilke hendelser jeg valgte

Kanskje det er enklere slik?
K: Kjøtt (ikke biff)
A: Annet (ikke biff, ikke kjøtt)
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:
Gjest wrote:
Det var derfor jeg skrev hvilke hendelser jeg valgte

Kanskje det er enklere slik?
K: Kjøtt (ikke biff)
A: Annet (ikke biff, ikke kjøtt)
Det er vel lite vits med å la hendingene være B: Bestiller biff og K:Kjøtt (ikke biff) når man bare kan si:
B: bestiller biff, [tex]\bar{B}=bestiller\:ikke\:biff\:.M.A.O\:andre\:kjøttretter[/tex]. Men dette er flisespikkeri...
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Jeg klarer ikke å finne P(ønsket bakt potet gitt ikke biff ) ?
Lambs-Tykje
Pytagoras
Pytagoras

Hoderegning fungerer bedre enn symbolene, synes jeg:

30 % tar biff, 60 % av disse vil ha bakt potet, altså vil 18 % av alle kundene ha bakt potet
40 % tar andre kjøttretter, 40 % av disse vil ha bakt potet, altså vil ytterligere 16 % av alle kundene ha bakt potet.
30 % tar verken biff eller annet kjøtt, av disse vil 10 % ha bakt potet, altså vil ytterligere 3 % ha bakt potet
... Altså vil totalt 37 % av kundene ha bakt potet.

Biffkundene utgjør atten trettisjudeler av alle som vil ha bakt potet, altså er sjansen for at en bakt potet-kunde tar biff, 18/37 = 48,6 %.
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

Drezky wrote: Det er vel lite vits med å la hendingene være B: Bestiller biff og K:Kjøtt (ikke biff) når man bare kan si:
B: bestiller biff, [tex]\bar{B}=bestiller\:ikke\:biff\:.M.A.O\:andre\:kjøttretter[/tex]. Men dette er flisespikkeri...
Sikker? Man må jo uansett innføre sannsynligheten A: Annet siden sannsynligheten for at noen som bestiller kjøtt- og noen som bestiller annet også kjøper bakt potet er ulik.
[tex]\bar B[/tex] vil jo da inneholde både [tex]K[/tex] og [tex]A[/tex] og det vil bli vanskelig å uttrykke noe som helst relevant til oppgaven ved å bruke [tex]\bar B[/tex].
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Guest

Sry Drezky tror du må lese spørsmålet en gang til. Det er 3 hendelser og ikke 2 så det du sier er nok ikke riktig.
Drezky
Hilbert
Hilbert

Gjest wrote:Sry Drezky tror du må lese spørsmålet en gang til. Det er 3 hendelser og ikke 2 så det du sier er nok ikke riktig.
Dolandyret wrote:
Drezky wrote: Det er vel lite vits med å la hendingene være B: Bestiller biff og K:Kjøtt (ikke biff) når man bare kan si:
Sikker? Man må jo uansett innføre sannsynligheten A: Annet siden sannsynligheten for at noen som bestiller kjøtt- og noen som bestiller annet også kjøper bakt potet er ulik.
[tex]\bar B[/tex] vil jo da inneholde både [tex]K[/tex] og [tex]A[/tex] og det vil bli vanskelig å uttrykke noe som helst relevant til oppgaven ved å bruke [tex]\bar B[/tex].
Tenkte ikke skikkelig :oops: :oops: :oops:

TS:
På B kan du ellers løse den med produktsetningen: (mer eller mindre ekvivalent med Lambs-Tykje
[tex]P(B|Ø)=\frac{P(Ø\cap B)}{P(ø)}=\frac{0.18}{0.37}\approx0.486[/tex]
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Guest

Når kan jeg vite at det er smart å lage et valgtre, krysstabell eller venndiagram?

Hva hadde passet liksom best til denne oppgaven her?
Guest

Gjest wrote:Når kan jeg vite at det er smart å lage et valgtre, krysstabell eller venndiagram?

Øvelse gjør mester vettu. Jeg tror det er litt smak og behag, men personlig synes jeg dette:
sannsynligheten for noe gitt noe annet --> valgtre
sannsynligheten for både noe og/eller noe annet --> venndiagram
antall noe gitt noe annet --> krysstabell
Guest

Gjest wrote:
Gjest wrote:Når kan jeg vite at det er smart å lage et valgtre, krysstabell eller venndiagram?

Øvelse gjør mester vettu. Jeg tror det er litt smak og behag, men personlig synes jeg dette:

så her passer krysstabell?
Guest

Gjest wrote:
Gjest wrote:

så her passer krysstabell?
Ut ifra min retorikk så passer valgtre best her. Du har ikke et spesifikt antall folk som liker bakt potet, men du har andelen gitt i prosent. Når det er sagt kan du jo alltids bruke både det ene og det andre.
Jeg ville ikke anbefalt venndiagram ettersom det er 3 ulike hendelser og da kan det bli litt vrient å sette opp diagrammet riktig med mindre du er sikker på hvordan du gjør det
Guest

Er det bedre å bare glemme alle disse symbolene og formlene for å tenke logisk på sannsynligetsoppgaver?
Post Reply