Vektorfunksjon med ukjent konstant

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Vek-TOR

Hei.

Skal løse følgende oppgave:

Et kast kan beskrives ved vektorfunksjonen

[tex]\vec{r}(t)=[x\cdot t,t^2-x\cdot t][/tex]

Hva må startfarten være for at objektet som kastes skal komme minst 50 meter over bakken?

Jeg får kun til å løse dette ved å lage en glider for x i GeoGebra. Kan det regnes ut også?
Aleks855
Rasch
Rasch

Hmm, rart at y-funksjonen har positiv $t^2$. Da er det jo ganske garantert at kastet vil nå en høyde på minst 50 meter :D
Image
Vek-TOR

Beklager, skal være

[tex]\vec{r}(t)=[x\cdot t, -t^2 +x\cdot t][/tex]
Aleks855
Rasch
Rasch

Da må du vel bare finne en $x$ (som jeg antar er startfarten) som gjør at $-t^2 + xt > 50$.
Image
Vek-TOR

Ja, og det klarer jeg ved en glider, men ikke ved regning. Det er jo to ukjente og en likning?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ja, det betyr i utgangspunktet at det finnes uendelig mange løsninger. Hvis du f. eks. vil at den skal nå 50m etter 2 sekunder, setter du bare $t = 2$ og løser mhp. $x$.
Image
Vek-TOR

Man skal visst kaste med samme vinkel som følgende kast: [tex]\vec{h}(t)=[5t,-t^2+5t][/tex]. Er det en opplysning som hjelper? Retningsvektoren for begge kastene for t=0 er jo lik, uansett.
Post Reply