Et sfærisk skall med radius 10 har sentum i origo. Finn sentroiden til den delen av sfæren som ligger i første oktant.
Jeg har tegnet dette opp osv, og jeg tror jeg skjønner konteksten.
Men jeg har jo ingen massetetthetsfunksjon? Dog, går denne oppgaven under divergens og curl av vektorfelt, så jeg sjønner ikke helt hvordan dette skal kunne brukes til å løse oppgaven.
Videre tenker jeg meg at kulen har likningen [tex]x^2+y^2+z^2=10^2[/tex] ettersom sentrum er i orgio og radien er 10, men så har vi jo ikke en kule, men heller et skall?
Setter pris på all hjelp!
Massesenter
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Noen? Jeg prøver virkelig å forstå dette konseptet, men jeg sliter med å forstå hvordan jeg skal klare å løse den. Jeg vet at figur er 100 % viktig, og jeg tror jeg har riktig bilde for meg, altså at vi har en kule, også avgrenser vi oss til første oktant, dvs både x, y og z er større eller lik null, og selve skallet vil være et lag utenfor..
-
- Lagrange
Når det kommer til "vanskeligere" matematikk, så tar det som regel litt tid før en får svar, da forumet ikke er overbefolket av folk med høyere kunnskaper. Jeg er sikker på at du får svar tho, men det kan hende du må vente litt til 

"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
kan du ikke bruke at:Gjest wrote:Et sfærisk skall med radius 10 har sentum i origo. Finn sentroiden til den delen av sfæren som ligger i første oktant.
Men jeg har jo ingen massetetthetsfunksjon? Dog, går denne oppgaven under divergens og curl av vektorfelt, så jeg sjønner ikke helt hvordan dette skal kunne brukes til å løse oppgaven.Videre tenker jeg meg at kulen har likningen [tex]x^2+y^2+z^2=10^2[/tex] ettersom sentrum er i orgio og radien er 10, men så har vi jo ikke en kule, men heller et skall?Setter pris på all hjelp!
[tex]x^2+y^2+z^2=10^2=\rho^2[/tex]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Tenker du da på det uttrykket som massetettheten? Og vil kulekoordinater da være måten å løse integralet på? I så fall, tenker jeg at [tex]0\leq \Phi \leq \frac{\pi }{2}[/tex] pga. første oktant, men jeg ser ikke helt hva de andre integrasjonsgrensene kan være..Janhaa wrote:kan du ikke bruke at:Gjest wrote:Et sfærisk skall med radius 10 har sentum i origo. Finn sentroiden til den delen av sfæren som ligger i første oktant.
Men jeg har jo ingen massetetthetsfunksjon? Dog, går denne oppgaven under divergens og curl av vektorfelt, så jeg sjønner ikke helt hvordan dette skal kunne brukes til å løse oppgaven.Videre tenker jeg meg at kulen har likningen [tex]x^2+y^2+z^2=10^2[/tex] ettersom sentrum er i orgio og radien er 10, men så har vi jo ikke en kule, men heller et skall?Setter pris på all hjelp!
[tex]x^2+y^2+z^2=10^2=\rho^2[/tex]
Merk at det er en centroide, så massen er uniformt fordelt. Dvs en konstant som en kan ta utenfor integralene.
For x masse senteret kan en vel:
[tex]x_c = \frac{1}{}M\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{10} rcos(\theta )pdv =\frac{1}{}M\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{10}xCr^{2}sin(\theta)dr d\theta d\varphi[/tex]
hvor X = rcos(theta)
[tex]x_c = \frac{1}{}M\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{10} rcos(\theta )pdv =\frac{1}{}M\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{10}xCr^{2}sin(\theta)dr d\theta d\varphi[/tex]
hvor X = rcos(theta)
Rettelse:pit wrote:Merk at det er en centroide, så massen er uniformt fordelt. Dvs en konstant som en kan ta utenfor integralene.
hvor X = rcos(theta)
[tex]x_c = \frac{1}{}M\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{10} rcos(\theta )pdv =\frac{1}{}M\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{\pi /2}\int_{0}^{10}rcos(\theta)Cr^{2}sin(\theta)dr d\theta d\varphi[/tex]
Nå er jeg mer med. Hvor kommer 1-tallet foran integralet fra egentlig? Altså, massen?
Og hva blir uttrykket for massetettheten i uttrykket ditt som du har skrevet opp?
Forresten, hvor kommer C-konstanten mellom [tex]cos(\Theta )[/tex] og [tex]r^2[/tex]
Takk igjen!:)
Og hva blir uttrykket for massetettheten i uttrykket ditt som du har skrevet opp?
Forresten, hvor kommer C-konstanten mellom [tex]cos(\Theta )[/tex] og [tex]r^2[/tex]
Takk igjen!:)
Skrev vist utrykket for en kule, men ser at du skulle ha et skall.
Kan da sette [tex]z = \sqrt (10^2 - x^2 - y^2)[/tex]
og sette X = r*cos(theta) og Y = r*sin(theta) og kjøre ren dobbel integral med polar kooridnater.
C kommer fra at en har konstant masse over alt. Massen i hvert punkt
Kan da sette [tex]z = \sqrt (10^2 - x^2 - y^2)[/tex]
og sette X = r*cos(theta) og Y = r*sin(theta) og kjøre ren dobbel integral med polar kooridnater.
C kommer fra at en har konstant masse over alt. Massen i hvert punkt
[tex]x_c = \int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }rcos(\theta )rdrd\theta[/tex] hvor
[tex]M = \int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }Crdrd\theta[/tex]
Latex feil...
[tex]x_c = 1/M\int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }Crcos(\theta)rdrd\theta[/tex]
hvor
hvor
Er det slik at det er symmetri her? F. eks at [tex]x_{c}=y_{c}=z_{c}[/tex]pit wrote:Latex feil...
hvor
Og videre er massen gitt ved, slik jeg tolker det her: [tex]M = \int \int \int \rho dV[/tex]
Men hva er tetthetsfunksjonen, og hvorfor har du dobbeltintegral og ikke trippel?
Den C'en, hva må jeg gjøre med den? Jeg skjønner konseptet med konstant masse overalt.
Takk igjen!
[tex]x_c = 1/M \int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }Crcos(\theta)rdrd\theta[/tex]Gjest wrote:Er det slik at det er symmetri her? F. eks at [tex]x_{c}=y_{c}=z_{c}[/tex]pit wrote:Latex feil...
hvor
Og videre er massen gitt ved, slik jeg tolker det her: [tex]M = \int \int \int \rho dV[/tex]
Men hva er tetthetsfunksjonen, og hvorfor har du dobbeltintegral og ikke trippel?
Den C'en, hva må jeg gjøre med den? Jeg skjønner konseptet med konstant masse overalt.
Takk igjen!
[tex]y_c = 1/M\int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }Crsin(\theta)rdrd\theta[/tex]
[tex]x_c = 1/M\int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }C\sqrt(10^2 - x^2 -y^2)rdrd\theta = 1/M\int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }C\sqrt(10^2 - (rcos(\theta ))^2 -(rsin(\theta))^2)rdrd\theta = 1/M\int_{r=0}^{r=10}\int_{0}^{\pi/2 }C\sqrt(10^2 - r^2)rdrd\theta[/tex]
Når en ser på første oktan, en kan se på projeksjonen av overflaten på sirkelen gjennom sentrum. Hvert punkt på overflaten vil ha samme (x,y) som projeksjonen på den ene kvartalen av sirkelen. Z finner en gjennom [tex]z = \sqrt(10^2-x^2-y^2)[/tex]
Hvis flate så er det massen av flaten og ikke kulen. Kan enten finnes ved hjelp av å bare integrere projeksjonen.
Hvis det var en kule, måtte en ha satt
[tex]x = rsin(\theta)cos(\varphi)[/tex]
[tex]y = rsin(\theta)sin(\varphi)[/tex]
[tex]z = rcos(\theta)[/tex]
[tex]x_c = 1/M \int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{10}Crsin(\theta)cos(\varphi)r^2sin(\theta)drd\theta d\varphi[/tex]
[tex]y_c = 1/M \int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{10}Crsin(\theta)sin(\varphi)r^2sin(\theta)drd\theta d\varphi[/tex]
[tex]z_c = 1/M \int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{10}Crcos(\theta)r^2sin(\theta)drd\theta d\varphi[/tex]
[tex]M = \int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{\pi/2}\int_{0}^{10}Cr^2sin(\theta)drd\theta d\varphi[/tex]
Merk at når vi deler forsvinner C. Kan ofte bare integrere uten C.
Satte dm = Cdv hvor C er massetettheten.