Page 1 of 2
Ulikheter
Posted: 04/04-2016 12:52
by matteglaa
Når er det jeg kan løse likhetslikningen uten å tegne fortegnsskjema, og når er det jeg må tegne fortegnsskjema.
F.eks dette uttrykket: x^2<1. Det går jo fint an å tegne fortegnskjema ved å skrive x^2-1<0 og (x-1)(x+1)<0.
Men går det ikke også an å bare ta kvadratroten på begge sider? Eller det blir jo feil svar?
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 13:33
by Drezky
matteglaa wrote:Når er det jeg kan løse likhetslikningen uten å tegne fortegnsskjema, og når er det jeg må tegne fortegnsskjema.
F.eks dette uttrykket: x^2<1. Det går jo fint an å tegne fortegnskjema ved å skrive x^2-1<0 og (x-1)(x+1)<0.
Men går det ikke også an å bare ta kvadratroten på begge sider? Eller det blir jo feil svar?
Du trenger strengt tatt ikke å tegne fortegnsskjema på enkle ulikheter der du kan bare se svaret med en gang. Men jeg oppfordrer deg likevel til å gjøre det fordi det kreves en del jobbing før det skjer.
Du nevner utrykket: [tex]x^2<1[/tex] som kan skrives som: [tex]x^2<1\Leftrightarrow x^2-1<0\Leftrightarrow (x+1)(x-1)<0[/tex], og dette kan du sette inn i et fortengsskjema eller bare se direkte at [tex]x\in\:\left \{ -1<x<1 \right \}[/tex]
Jeg tror ikke du kan ta kvadratroten direkte slik som her:
[tex]x^2<1\Leftrightarrow \sqrt{x^2}=<\sqrt{1}\Leftrightarrow x<\pm 1\Rightarrow error?[/tex]
Et eksempel:
[tex]x^2>4[/tex]
- Tar kvadratroten
[tex]\sqrt{x^2}>2[/tex]
Ser du hva jeg gjorde her?
Det er ikke alltid slik at [tex]\sqrt{x^2}=x[/tex]. Dette stemmer bare for [tex]x\geq 0[/tex]
F.eks. [tex]\sqrt{\left ( -1 \right )^2}=1\neq-1[/tex]
Derfor må skille to løsninger:
A) Enten er [tex]x\geq 0[/tex] slik at [tex]\sqrt{x^2}=x[/tex] som fører til at [tex]x>2[/tex]
B) Eller er [tex]x<0[/tex] slik at [tex]\sqrt{x^2}=-x[/tex] som fører til at[tex]-x>2\Leftrightarrow x<-2[/tex]
For å konkludere dersom [tex]x^2>4\Leftrightarrow x\in\left \{ x<-2,x>2 \right \}[/tex]
Eller muligens:
[tex]x^2>10[/tex]
[tex]x^2>10\Leftrightarrow \left | x \right |>\sqrt{10}\Leftrightarrow x>+\sqrt{10}\:\vee x<-\sqrt{10}[/tex]
Bare husk:
[tex]\sqrt{x^2}=x\Rightarrow error[/tex]
[tex]\sqrt{x^2}=\left | x \right |\Rightarrow true[/tex]
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 13:38
by pit
[tex]\sqrt ((X)^{2}) = |X|[/tex]
Så du kunne løst det på følgende måte:
[tex]X^2 -1 < 0 => X^2 < 1 => |X| < 1 => -1 < X < 1[/tex]
Altså, utrykket er sann når:
[tex]-1 < X < 1[/tex]
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 13:54
by Guest
pit wrote:[tex]\sqrt ((X)^{2}) = |X|[/tex]
Så du kunne løst det på følgende måte:
[tex]X^2 -1 < 0 => X^2 < 1 => |X| < 1 => -1 < X < 1[/tex]
Altså, utrykket er sann når:
[tex]-1 < X < 1[/tex]
Du har feil bruk av implikasjonsteg!!
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 14:18
by pit
Nope, implikasjons bruken er riktig. Så lenge det foregående er sant impliserer at det neste er sant, så er det lovelig bruk.
Kunne hatt implikasjon begge veier, for å påpeke at logikken fungerer i begge retninger. Uansett, så er det bare nødvendig med implikasjon i begge retninger hvis en må vise hvis og bare hvis.
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 14:34
by Guest
pit wrote:Nope, implikasjons bruken er riktig. Så lenge det foregående er sant impliserer at det neste er sant, så er det lovelig bruk.
Kunne hatt implikasjon begge veier, for å påpeke at logikken fungerer i begge retninger. Uansett, så er det bare nødvendig med implikasjon i begge retninger hvis en må vise hvis og bare hvis.
Nei, uenig i det du sier:
[tex]x^2-1<0\Rightarrow x^2<1[/tex] dette blir feil
[tex]x^2-1<0\Leftrightarrow x^2<1[/tex] dette er riktig
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 14:38
by pit
Beklager, du har misforstått.
A <=> B, betyr A => B AND B <= A. Simpel logikk..
A <=> B er sant, men A => B er også sant
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 14:44
by pit
På universitet, har en ikke alltid gleden i å bevise ting i 2 retninger.
Selv om A <=> B, så konkluderer en med A => B fordi det var det en skulle bevise.
Hvis en er opphengt i hele tiden ha fullstendig sannhet begge veier der det går an, så
har en et MEGA problem når en skal gjøre oppgaver.
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:02
by Guest
nei, nei.. dette er forvirrende for mange vgs elever
i likninger og ulikheter er det vanlig å bruke ekvivalenstegn for de utrykkene er riktige i begge retninger......................
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:05
by pit
Hvis du er interessert i forstå hvorfor, så må du se på boolsk algebra:
A => B er definert som: [tex]\sim A \vee B[/tex] Hvor ~ betyr logisk ikke, og [tex]\vee[/tex] betyr logisk eller.
[tex](\sim A \vee B) \wedge (\sim B \vee A)[/tex] [tex]\wedge[/tex] betyr logisk ikke
Ved å se på påstanden (A <=> B) => (A => B) så vil en ende opp med TRUE
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:06
by pit
det er vanlig, men ikke nødvendig
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:07
by Guest
pit wrote:Hvis du er interessert i forstå hvorfor, så må du se på boolsk algebra:
A => B er definert som: [tex]\sim A \vee B[/tex] Hvor ~ betyr logisk ikke, og [tex]\vee[/tex] betyr logisk eller.
[tex](\sim A \vee B) \wedge (\sim B \vee A)[/tex] [tex]\wedge[/tex] betyr logisk ikke
Ved å se på påstanden (A <=> B) => (A => B) så vil en ende opp med TRUE
Nei, hvorfor bruker forfatteren dette i R1 boka? Han sløyfer ekvivalenstegn... Det er ikke feil med implikasjon, men strengt tatt burde man ha ekvivalens for å vise at både A og B er sann
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:10
by pit
Fordi han som skrev R1 boka ikke kan matte.
I kalkulus fikk vi matet inn hvor feil alt som står om grense verdier er i boka, ved drøss av mot eksempler.
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:20
by Guest
pit wrote:Fordi han som skrev R1 boka ikke kan matte.
I kalkulus fikk vi matet inn hvor feil alt som står om grense verdier er i boka, ved drøss av mot eksempler.
kan du utdype? er fremdeles ikke helt overbevist, ekvivalenstegn er ikke et must i likninger, men er mer korrekt enn implikasjon, med unntak av kvadrering f.eks.
en forfatter som skriver R1 R2, S1, S2, 1T kan matte!
Re: Ulikheter
Posted: 04/04-2016 15:30
by pit
Det er sannelig mer korrekt med <=> enn =>, men det er ikke en nødvendighet.
I hvis og bare hvis oppgaver, skriver en ofte:
=>: (....)
<=: (...)
og da er det ofte meningsløst å snakke om <=> i =>: og <=:
Det som er feil med grense verdiene i R1, er at den formelle definisjonen av grense verdi epsiolon-delta
er ganske uenig med hva som har en grense eller ikke i forhold til R1 forfatterens definisjon.