Hei! Jeg har et problem i Geogebra.
Når jeg skal finne ut et vinkel i et trekant på CAS og jeg får ikke riktig vinkel, men et annet svar:
Det er et problem i min CAS og/eller geogebra.
Når jeg skriver dette på CAS:
3.5^2=3.3^2+5.5^2-2*3.3*5.5*cos(x°)
Får jeg svar:
x=682.74
Men det er feil, fordi jeg prøvde i min andre PC og fikk et annet svar.
Håper noen kan hjelpe meg! Jeg har heldag i matte på Mandag!
Tusen takk
Cosinussetningen på CAS
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Får samme svar som deg. Kan det være du glemte vinkeltegnet? Da får du svaret i radianer.
Fysikkmann97 wrote:Får samme svar som deg. Kan det være du glemte vinkeltegnet? Da får du svaret i radianer.
Nei, jeg tror egentlig ikke det. Fordi jeg prøvde å skrive akkurat samme i en annen PC, men da fikk jeg x= 37.26.
Kan du være så snill og hjelpe meg ved å spør noen du kjenner?
Takk
-
- Lagrange
Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
-
- Lagrange
Er vel mer et tegn for grader. Dette: "º"
Hannah Sophie Meier wrote:Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Grader tegnet. Trykk på "[tex]\alpha[/tex]" og finn "[tex]^{\circ}[/tex]"
Men, grader tegn jeg brukte var fra CAS. JFysikkmann97 wrote:Er vel mer et tegn for grader. Dette: "º"
Kjemikern wrote:Hannah Sophie Meier wrote:Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Grader tegnet. Trykk på "[tex]\alpha[/tex]" og finn "[tex]^{\circ}[/tex]"
Men det er det tegnet jeg har brukt og jeg brukte det som du sa, men jeg får bare feil svar

Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
Hannah Sophie Meier wrote:Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
CAS forstår ikke hva du mener. Du ønsker å løse en likning med hensyn på x, du må derfor bruke riktig kommando. Last ned disse vedleggene: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... er#p196131
Kjemikern wrote:Hannah Sophie Meier wrote:Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
CAS forstår ikke hva du mener. Du ønsker å løse en likning med hensyn på x, du må derfor bruke riktig kommando. Last ned disse vedleggene: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... er#p196131
Her er bilde av mitt CAS:
http://postimg.org/image/r9t4i3kk1/
Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!