Cosinussetningen på CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Hannah Sophie Meier

Hei! Jeg har et problem i Geogebra.
Når jeg skal finne ut et vinkel i et trekant på CAS og jeg får ikke riktig vinkel, men et annet svar:
Det er et problem i min CAS og/eller geogebra.
Når jeg skriver dette på CAS:
3.5^2=3.3^2+5.5^2-2*3.3*5.5*cos(x°)

Får jeg svar:
x=682.74

Men det er feil, fordi jeg prøvde i min andre PC og fikk et annet svar.
Håper noen kan hjelpe meg! Jeg har heldag i matte på Mandag!
Tusen takk
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Får samme svar som deg. Kan det være du glemte vinkeltegnet? Da får du svaret i radianer.
Hannah Sophie Meier

Fysikkmann97 wrote:Får samme svar som deg. Kan det være du glemte vinkeltegnet? Da får du svaret i radianer.

Nei, jeg tror egentlig ikke det. Fordi jeg prøvde å skrive akkurat samme i en annen PC, men da fikk jeg x= 37.26.
Kan du være så snill og hjelpe meg ved å spør noen du kjenner?
Takk
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Hannah Sophie Meier

Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

Er vel mer et tegn for grader. Dette: "º"
Kjemikern
Guru
Guru

Hannah Sophie Meier wrote:
Fysikkmann97 wrote:Det er noe feil med det vinkeltegnet ditt. Jeg tok det vekk og brukte det du kan sette inn via CAS. Da fikk jeg 37.26.
Jeg lurer på hva du mener med vinkeltegn, fordi jeg tror ikke jeg har brukt vinkeltegn. Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!

Grader tegnet. Trykk på "[tex]\alpha[/tex]" og finn "[tex]^{\circ}[/tex]"
Hannah Sophie Meier

Fysikkmann97 wrote:Er vel mer et tegn for grader. Dette: "º"
Men, grader tegn jeg brukte var fra CAS. J
Hannah Sophie

Kjemikern wrote:

Grader tegnet. Trykk på "[tex]\alpha[/tex]" og finn "[tex]^{\circ}[/tex]"

Men det er det tegnet jeg har brukt og jeg brukte det som du sa, men jeg får bare feil svar :(
Kjemikern
Guru
Guru

Ta en prt scrn. Lag deg så en bruker her og last opp vedlegg.
Drezky
Hilbert
Hilbert

Image
[tex]i*i=-1[/tex]

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
Kjemikern
Guru
Guru

Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
Hannah Sophie Meier

Kjemikern wrote:Forresten hvilken kommando bruker du?
Bruk NLøs[ <Likning> ]
Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.
Kjemikern
Guru
Guru

Bruk NLøs[ <Likning> ]
Jeg bruker ingen kommandoen. Jeg skriver først likningen og deretter velger cos( <x> ) og setter inn x og grader tegnet, dermed får jeg feil svar.

CAS forstår ikke hva du mener. Du ønsker å løse en likning med hensyn på x, du må derfor bruke riktig kommando. Last ned disse vedleggene: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... er#p196131
Hannah Sophie

Kjemikern wrote:
Bruk NLøs[ <Likning> ]

CAS forstår ikke hva du mener. Du ønsker å løse en likning med hensyn på x, du må derfor bruke riktig kommando. Last ned disse vedleggene: http://matematikk.net/matteprat/viewtop ... er#p196131

Her er bilde av mitt CAS:
http://postimg.org/image/r9t4i3kk1/
Jeg setter virkelig pris på at du hjelper meg!
Post Reply