Trigonometri i CAS

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
GeoGuru

Sitter her og har et ganske stort problem. Kom på til eksamen i 1T som jeg skal ha om et part uker. Jeg ser på det som veldig sannsynlig at jeg må kunne løse trigonometriske likninger i CAS. Problemet er at "CAS har en litt annen oppfatning om hva trigonometri er". Hvis jeg skriver inn sin(30) inn så blir svaret -0.99. Som dere sikkert skjønner blir det veldig vanskelig å løse likninger hvis det er disse verdiene CAS bruker. Er det noen som har hatt et lignende problem. HJELP!
Fysikkmann97
Lagrange
Lagrange

CAS regner med radianer. Du må med et gradertegn bak tallet 30. Sånn: $30^{\circ}$. Tegnet finner du om du trykker på knappen for spesialsymbol i CAS.

Image
GeoGuru

takk dette var til stor hjelp. jeg skal sende hjertekjokolade når jeg får seksern
Dolandyret
Lagrange
Lagrange

GeoGuru wrote:takk dette var til stor hjelp. jeg skal sende hjertekjokolade når jeg får seksern
Eventuelt kan du også gå på innstillinger og endre fra radianer til grader. Da er sjansen mindre for at noe blir feil fordi du glemmer et "gradetegn" elns.
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Post Reply