Hei, jeg lurer på hvordan jeg kan skrive om en vektor, for eksempel [2, -1, 5], til en annen som står ortogonalt (90 grader) på den vektoren?
Synes å huske at man bare kunne endre fortegn på alle tallene eller noe sånt, og at dette ville gjøre at man fikk en ortogonal vektor?
Takk for svar!
Ortogonale Vektorer
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Lagrange
Når vi har ortogonalitet: [tex][2,-1,5]\cdot [x,y,z]=0[/tex]. Da må du egentlig bare finne en vektor [tex][x,y,z][/tex] som gjør at [tex]2*x+(-1)*y+5*z=0[/tex]. Da er det generelt enklest å sette en verdi, enten x, y eller z, lik 0 og bruke de to gjenværende verdiene i den opprinnelige vektoren i den nye vektoren. Da trenger du kun å "speile" verdiene, samt. bytte fortegn på en av de.OleKnudsen1997 wrote:Hei, jeg lurer på hvordan jeg kan skrive om en vektor, for eksempel [2, -1, 5], til en annen som står ortogonalt (90 grader) på den vektoren?
Synes å huske at man bare kunne endre fortegn på alle tallene eller noe sånt, og at dette ville gjøre at man fikk en ortogonal vektor?
Takk for svar!
Dvs. vi setter f.eks. [tex]y=0[/tex] og setter [tex]x=-5[/tex] og [tex]z=2[/tex] i den nye vektoren: [tex][-5,0,2][/tex].
[tex][2,-1,5]*[-5,0,2]=2*(-5)+(-1)*0+5*2=-10+10=0[/tex]
Edit:
Steg for steg:
1) Speil vektoren. [tex][2,-1,5] \rightarrow [5,-1,2][/tex]
2) Sett en verdi lik 0. [tex][5,-1,2] \rightarrow [5,0,2][/tex]
3) Bytt fortegn på en av verdiene. [tex][5,0,2] \rightarrow [-5,0,2][/tex]
"I want to die peacefully in my sleep like my grandfather, not screaming in terror like his passengers."
Tusen takk for svar! Jeg skjønte detDolandyret wrote:Når vi har ortogonalitet: [tex][2,-1,5]\cdot [x,y,z]=0[/tex]. Da må du egentlig bare finne en vektor [tex][x,y,z][/tex] som gjør at [tex]2*x+(-1)*y+5*z=0[/tex]. Da er det generelt enklest å sette en verdi, enten x, y eller z, lik 0 og bruke de to gjenværende verdiene i den opprinnelige vektoren i den nye vektoren. Da trenger du kun å "speile" verdiene, samt. bytte fortegn på en av de.OleKnudsen1997 wrote:Hei, jeg lurer på hvordan jeg kan skrive om en vektor, for eksempel [2, -1, 5], til en annen som står ortogonalt (90 grader) på den vektoren?
Takk for svar!
Dvs. vi setter f.eks. [tex]y=0[/tex] og setter [tex]x=-5[/tex] og [tex]z=2[/tex] i den nye vektoren: [tex][-5,0,2][/tex].
[tex][2,-1,5]*[-5,0,2]=2*(-5)+(-1)*0+5*2=-10+10=0[/tex]
Edit:
Steg for steg:
1) Speil vektoren. [tex][2,-1,5] \rightarrow [5,-1,2][/tex]
2) Sett en verdi lik 0. [tex][5,-1,2] \rightarrow [5,0,2][/tex]
3) Bytt fortegn på en av verdiene. [tex][5,0,2] \rightarrow [-5,0,2][/tex]