Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
et tetraeder har hjørner O=(0,0,0), A=(4,2,1), B=(2,5,2) og C=(1,-4,6)
a) regn ut volumet av tetraedet: denne klarte jeg.
b) Finn overflaten : denne sliter jeg veldig med , har sittet i over 1 time uten noen lykke.
c: finn vinkelen mellom kantene AB og AC: Denne klarte jeg.
d: bestem vinkelen mellom sideflatene av OAB og OAC : denne kommer jeg ingen vei med.
Sliter fortsatt med den første oppgaven!! jeg får 3.5 , men fasiten sier 2.5 ....
a) finn ut hjørnene i tetraedet: denne klarte jeg:
fikk at :
b) en plan romfigur har de samme hjørnene osm tetraedret i oppgave a. I tillegg til har det et hjørne P som ligger på normalen på gjennom origo. Finn koordinatene til punktet E når origo og E ligger symmetrisk om planet
denne klarte jeg og fikk at
så kommer problemet:
c) Regn ut volumet av figuren i oppgave B?
Volumet av en tetraedet er
men hvis jeg regner ut de vektorene og volumet får jeg
og svaret skal bli i følge fasiten.
fikk at :
b) en plan romfigur har de samme hjørnene osm tetraedret i oppgave a. I tillegg til har det et hjørne P som ligger på normalen på gjennom origo. Finn koordinatene til punktet E når origo og E ligger symmetrisk om planet
så kommer problemet:
fikk at :
så kommer problemet:
Hva gjlr jeg feil??
noen? føler jeg ikke helt har kontrollen her,
Det jeg har erfart med å jobbe med slike oppgaver (geometri/vektorregning) er at det er helt essensielt å tegne en skisse.
Nå er det ganske deprimerende å drive å skissere romfigurer i et tredimensjonalt koordinatsystem... Plott derfor koordinatene i GeoGebra. Du legger merke til en vesentlig detalj: Romfiguren dannet av de 5 koordinatene består av to tetraeder som er speilvendte. Husk at et tetraeder er begrenset av fire trekanter. Volumet av romfiguren blir likeledes dobbelt så stor som volumet av et enkel tetraeder.
Ellers er alt riktig:
Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)
Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.