Hjelp med spørsmål, trenger forståelse.

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

lurer på om jeg tenker riktig i forbindelse med en oppgave.

Skal bestemme om punktene A(2,1,3), B(-2,-1,-3), C(-2, 1, 3), D(2, 1, -3) og E(-2,-1,3) er

1) symmetrisk om origo:

her tenker jeg at A og B er symmetriske fordi ligger bare på den andre siden i rommet ,og således like stor avstand. Men fasiten sier også C og D, det forstår jeg ikke helt, ettersom de som skiller de er x og z koordinaten?

2) symmetrisk om xy-plannnet

her er svaret A og D og B og E. de som skiller disse er at x og y koordinatene er like, men z-koordinaten er ulik, hvorfor? , har dette å gjøre med at i xy-plannet er z=0 ?

3) symmetrisk om z-aksen

her sier fasite A og E, og B OG D, det som skiller disse er at de har samme z-koordinat, men ulik x og y- koordinat. hvorfor?

håper noen kan oppklare dette, jeg vet jo at symmetri om et punkt handler om like stor avstand til punktet, trenger virkelig å forstå dette.
Aleks855
Rasch
Rasch

Jeg kan heller ikke helt se at C og D er symmetriske om origo, siden de har samme y-komponent.

Det jeg synes er den beste måten å se på symmetri på, er å se på vektoren fra et punkt til origo, og dermed fordoble denne vektoren, satt i det ene punktet. Da vil den ende opp i et symmetrisk punkt.
Image
Post Reply