Areal av parallellogram med vektorer

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
hco96
Ramanujan
Ramanujan

Hei, jeg har følgende oppgave:

Vektorene a=[8,3] og b=[1,5] Spenner ut et parallellogram.
a) Finn arealet av parallellogrammet.

Er det noen som kan gi meg noen tips på hva jeg kan bruke for å finne høyden?

På forhånd, takk.

EDIT: jeg ser at jeg har lagt inn innlegget i feil forum, det skal egentlig ligge i VGS-forumet.
Last edited by hco96 on 10/11-2016 19:11, edited 1 time in total.
Cf(z)dz=0
Drezky
Hilbert
Hilbert

Tenk: "Hva er en høyde i en trekant?"

Kan du f.eks. bruke en arealsetning samt phytagoras, eller noen trignometriske funksjoner?
ii=1

Omnia mirari etiam tritissima - Carl von Linné
( Find wonder in all things, even the most commonplace.)

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hco96
Ramanujan
Ramanujan

Selve høyden tenker jeg at jeg kan bruke formelen for lengder til vektorer, problemet mitt er å klare å finne en vektor som er ortogonal på vektor a, altså grunnlinjen. Er det innafor å bruke arealsetning/trig. funksjoner på R1 eksamen? Har hatt om dette på forkurs til ingeniør, men jeg skal ha R1 eksamen om 2 uker.
Cf(z)dz=0
Drezky
Hilbert
Hilbert

hco96 wrote:Selve høyden tenker jeg at jeg kan bruke formelen for lengder til vektorer, problemet mitt er å klare å finne en vektor som er ortogonal på vektor a, altså grunnlinjen. Er det innafor å bruke arealsetning/trig. funksjoner på R1 eksamen? Har hatt om dette på forkurs til ingeniør, men jeg skal ha R1 eksamen om 2 uker.

Hvis ikke oppgaven presiserer noe annet enn at du skal finne høyden i parallellogrammet, så kjør på! Men siden oppgaven nevner vektorer, så tror jeg at det er "best" om vi ikke forlater vektorens verden.

Image

Prøv å finn et punkt C som er parallell med AB og samtidig står vinkelrett på linja gjennom :origoD
Hint: tenk parameterframstilling.
Ev. bare å utrykke punktet C ved hjelp av en posisjonsvektor (tenk; gå gjennom kjente veier), og denne vektoren OCAB
ii=1

Det er åpning og lukking av ionekanaler i nerveceller som gjør det mulig for deg å lese dette.
hco96
Ramanujan
Ramanujan

Jeg tenkte nogenlunde likt som det du gjorde, men jeg støtte på et par problemer.
Jeg lagde en linje y=38x, hvilket ligger oppå vektor a(grunnlinjen). Denne tilsvarer l:OrigoD som du sa.
Etter det lagde jeg enda en linje som sto vinkelrett på y,dvs. g=83x.
Her begynte problemene, jeg tenkte at jeg kunne finne C ved å regne ut hvor linja g skjærer AB (på din figur).
Men dette fikk jeg ikke til, hvordan skal jeg løse det? Jeg har prøvd å lage en parameterframstilling for en linje gjennom A(din figur) l:AtilB. Fungerer dette? Eller må jeg gå frem på en annen måte?

Edit: Prøvde å regne det ut på følgende måte:
A(1,5),a=[8,3]
l:{x=1+8t,y=53t og g=83x
53t=83(1+8t)
er dette riktig fremgangsmåte? Jeg regnet det ut men punktet ligger ikke der hvor g skjærer AB (din figur) i geogebra.
Cf(z)dz=0
Drezky
Hilbert
Hilbert

hco96 wrote:Jeg tenkte nogenlunde likt som det du gjorde, men jeg støtte på et par problemer.
Jeg lagde en linje y=38x, hvilket ligger oppå vektor a(grunnlinjen). Denne tilsvarer l:OrigoD som du sa.
Etter det lagde jeg enda en linje som sto vinkelrett på y,dvs. g=83x.
Her begynte problemene, jeg tenkte at jeg kunne finne C ved å regne ut hvor linja g skjærer AB (på din figur).
Men dette fikk jeg ikke til, hvordan skal jeg løse det? Jeg har prøvd å lage en parameterframstilling for en linje gjennom A(din figur) l:AtilB. Fungerer dette? Eller må jeg gå frem på en annen måte?
Tja, dette fungerer, men kan egentlig løses mye enklere.

Husk også at vi har koordinatene til alle hjørnene i parallelogrammet siden
to og to sider er parallelle, da kan f.eks. B=(x,y), og siden vektoren fra D til B er parallell med a, får vi at a=[x8,y3]=[1,5]B=(9,2)

Det skal være mulig å finne høyden h ved bruk av din metode. Det er helt riktig at y=38x er grunnflaten i parallellogrammet, og at høyden ligger oppå linja y=83x

Det resterende blir å finne skjæringen mellom linja som går gjennom AB, dvs
3x+8y=43y=38x+438

Finn skjæringspunktet x=12973
x-verdien innsatt i likninga (hvilken som helst gir at)

C=(12973,34473)

Resten burde vel gå greit herfra?

Men en annen måte å løse denne på (beklager hvis jeg gir ut hele løsningsforslaget nå)

Punktet C ligger på linja gjennom A og B slik at
ACABAC=kAB

Vi går gjennom "kjente veier" Se figur: vi har at

OC=OA+AC=b+kAB=[8k+1,53k]

Bruker at ACODACa=0k=773

Dvs at punktet C har koordinatene OC=[8(773)+1,53(773)]=[12973,34473]

Dermed blir høyden i parallellogrammet lik h=|OC|=4373

Alternativt kunne man finne en parameterfremstilling gjennom begge begge linja, og bruke at den korteste avstanden (høyden) står normalt på begge retningsvektorene til linja r
og fått to likninger med to ukjente, og satt dette deretter inn i |PQ|
, hvor P og Q er to tilfeldige punkt på linja uttrykkt ved forskjellige parametere.
ii=1

hco96
Ramanujan
Ramanujan

Skjønner! takk for hjelpen.
Cf(z)dz=0
Post Reply