Vektorene
a) Finn arealet av parallellogrammet.
Er det noen som kan gi meg noen tips på hva jeg kan bruke for å finne høyden?
På forhånd, takk.
EDIT: jeg ser at jeg har lagt inn innlegget i feil forum, det skal egentlig ligge i VGS-forumet.
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
hco96 wrote:Selve høyden tenker jeg at jeg kan bruke formelen for lengder til vektorer, problemet mitt er å klare å finne en vektor som er ortogonal på vektor, altså grunnlinjen. Er det innafor å bruke arealsetning/trig. funksjoner på R1 eksamen? Har hatt om dette på forkurs til ingeniør, men jeg skal ha R1 eksamen om 2 uker.
Tja, dette fungerer, men kan egentlig løses mye enklere.hco96 wrote:Jeg tenkte nogenlunde likt som det du gjorde, men jeg støtte på et par problemer.
Jeg lagde en linje, hvilket ligger oppå vektor (grunnlinjen). Denne tilsvarer som du sa.
Etter det lagde jeg enda en linje som sto vinkelrett på,dvs. .
Her begynte problemene, jeg tenkte at jeg kunne finneved å regne ut hvor linja skjærer (på din figur).
Men dette fikk jeg ikke til, hvordan skal jeg løse det? Jeg har prøvd å lage en parameterframstilling for en linje gjennom A(din figur). Fungerer dette? Eller må jeg gå frem på en annen måte?