R1-oppgave fra Vår 2016 Eksamen!

Det er god trening å prate matematikk. Her er det fritt fram for alle. Obs: Ikke spør om hjelp til oppgaver i dette underforumet.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
R1guten

Hei!
Jeg kom opp i R1-eksamen i fjor, og jeg husker veldig godt en oppgave som jeg ikke forsto så mye av. Det er oppgave 4 på DEL 2 av R1-Vår 2016. Her er en link: Eksamenshefte

Jeg så i fasiten, men forstår ikke hvordan framgangsmåten i oppgave A er. Jeg er kjent med ettpunktsformelen, skalarprodukt og pytagoras osv, men forstår ikke hvordan framgangsmåten er her, og hvordan man finner at stigningstallet a1=-1/AB !?

Her er et bilde av fasiten:Image

Jeg ville satt utrolig pris på om noen som kan dette kunne forklare meg framgangsmåten her, jeg er veldig forvirret!
DennisChristensen
Grothendieck
Grothendieck

R1guten wrote:Hei!
Jeg kom opp i R1-eksamen i fjor, og jeg husker veldig godt en oppgave som jeg ikke forsto så mye av. Det er oppgave 4 på DEL 2 av R1-Vår 2016. Her er en link: Eksamenshefte

Jeg så i fasiten, men forstår ikke hvordan framgangsmåten i oppgave A er. Jeg er kjent med ettpunktsformelen, skalarprodukt og pytagoras osv, men forstår ikke hvordan framgangsmåten er her, og hvordan man finner at stigningstallet a1=-1/AB !?

Her er et bilde av fasiten:Image

Jeg ville satt utrolig pris på om noen som kan dette kunne forklare meg framgangsmåten her, jeg er veldig forvirret!
Vi vet to ting om linjen l1:
(1) Den ståt normalt på linjen gjennom BC
(2) Den går gjennom punktet A.

Fra dette får vi at for alle punkter X=(x,y) på linjen, må vi ha AXBC=0. Altså:
(xr,yf(r))(ts,f(t)f(s))=(xr)(ts)+(yf(r))(f(t)f(s))=(xr)(ts)+(y1r)(1t1s)=0 (y1r)(stst)=(xr)(ts)=(xr)(st) 1st(y1r)=xr   (må ha st for at linjen skal være definert, så kan forkorte med (st) y1r=st(xr) y=st(xr)+1r.
Post Reply