Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Jeg øver til eksamen i Analyse og lineær algebra, og sitter fast på 2 oppgaver. Håper noen kan hjelpe til!
Her er oppgavene:
opg5-6.jpg (400.19 KiB) Viewed 4479 times
5 a) Har jeg løst: Matrisen A er diagonaliserbar fordi den er symetrisk
5 b) Her har jeg satt og funnet tre verdier for lambda: , og
. Jeg vet ikke hvordan jeg går videre.
5 b) Symmetriske matriser kan skrives på formen , der er en diagonal matrise med egenverdiene til langs diagonalen, og er en ortogonal matrise som har egenvektorene til som kolonner. Plasseringen av kolonnene må samsvare med den korresponderende egenverdien i . Du har funnet egenverdiene. Da gjenstår det bare å finne egenvektorene.
5 c) Denne er ganske rett frem hvis du vet hvordan du finner den adjungerte matrisen , og determinanten . Vet du hvordan du finner disse?
6) Alle kvadratiske former kan skrives på formen , der er en symmetrisk matrise. I dette tilfellet kan den skrives på formen
Den kvadratiske formen er negativ definitt dersom alle egenverdiene til matrisen A er negative.
Egenverdiene kan finnes fra den karakteristiske ligningen:
Her ser vi med en gang at en egenverdi er lik b. Vi ser derfor at b må være negativ.
Når det gjelder a ser vi at , som kan skrives om til .
abc-formelen gir da
Vi ser at den ene egenverdien alltid vil være negativ, og at den siste vil være negativ dersom , som gir at .
Last edited by sbra on 08/05-2017 17:13, edited 1 time in total.
Kvadratiske former kan skrives slik: , der er elementene til for posisjon (i,j).
Jeg fant dermed elementene ved direkte sammenligning, og ved å huske på at matrisen må være symmetrisk. Man må derfor ha to elementer som er
sbra wrote:Kvadratiske former kan skrives slik: , der er elementene til for posisjon (i,j).
Jeg fant dermed elementene ved direkte sammenligning, og ved å huske på at matrisen må være symmetrisk. Man må derfor ha to elementer som er