Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.
Hei,
Kunne noen please vise hvordan man løser denne her?
Oppgave 35 f)
De komplekse tallene har avstand 1 til origo, på enhetssirkelen i det komplekse planet.
Anta at ligger på enhetssirkelen. Vis at et komplekst tall ligger på tangenten til enhetssirkelen gjennom hvis og bare hvis
Jeg skjønner ikke dette her, kunne vær så snill noen vise:
Oppgave 25k)
Enhetssirkelen består av komplekse tall slik at |z|=1. Vis at et komplekst tall ligger på tangenten til enhetssirkelen gjennom hvis og bare hvis for et reelt tall
Gjest wrote:
Oppgave 25k)
Enhetssirkelen består av komplekse tall slik at |z|=1. Vis at et komplekst tall ligger på tangenten til enhetssirkelen gjennom hvis og bare hvis for et reelt tall
Du kan betrakte som en parametrisering (med parameter ) av linjen parallell med den imaginære aksen, som går gjennom 1.
Det som skjer når du multipliserer med er at du roterer om origo med en vinkel . Derfor vil kunne tolkes som en parametrisering av tangenten til enhetssirkelen gjennom punktet .
tyuiop wrote:Noen som kan forklare hvordan du kommer fra zw=zz til
z¯w+zw¯/2=zz¯ ?
"If you really want to impress your friends and confound your enemies, you can invoke tensor products… People run in terror from the symbol." - en professor ved Standford
tyuiop wrote:Noen som kan forklare hvordan du kommer fra zw=zz til
z¯w+zw¯/2=zz¯ ?
Sånn rent algebraisk så har jeg ikke noe å protestere på, men det går noen alarmer når jeg ser på geometrien .. Z og W er jo slettest ikke det samme, bortsett fra ved ett tilfelle, når t = 0 .. Noen som er god på å kurere forvirrelse her?
Forvirringen ligger i at uttrykket , der er prikkprodukt, ikke er veldefinert.
Dvs. at vi generelt får to forskjellige svar alt ettersom vi regner ut eller .
Derfor blir overgangen fra linje to til linje tre ugyldig. (Se også min kommentar til Plutarco under.)
Dette kan vi enkelt sjekke.
Minner om definisjonen til prikkprodukt:
La og .
Da er
Regner ut: .
Regner også ut: .
Disse er ikke like. Altså kan vi ikke skrive , slik venstre side i overgangen fra linje to til tre legger til grunn.
Det vi derimot kan gjøre, er som følger.
Vi skriver: .
Og siden høyresiden er reell, så kan vi komplekskonjugere uten å endre verdi: .
Og nå har vi to måter å skrive på: (1) , og (2) .
Legger sammen (1) og (2):
Som vi allerede vet skal være lik .
Altså:
Plutarco: Er det lov å skrive to prikkprodukter etter hverandre? Slik jeg har lært det, så tar prikkproduktet to vektorer som argument, og outputter en skalar. I utgangspunktet så er jo vektorer og skalarer to vidt forskjellige konsepter, og man kan dermed ikke prikke en vektor med en skalar, men i akkurat dette eksempelet så kan jo det reelle tallet tolkes som et komplekst tall, altså en vektor?