Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Vel, $f(x) = x$ har jo den egenskapen at uansett hvilken verdi du har for $x$, så vil $f(x)$ ha samme verdi.
Så hvis du markerer punktene $(0, 0), \quad (1, 1), \quad (2, 2), \ldots$ og tegner ei linje som går gjennom alle disse, så tegner du grafen $f(x) = x$.
Hvis du bruker Geogebra, så holder det å bare skrive $f(x) = x$ i input-feltet, så blir grafen tegnet for deg.
Ok, prøvde det. Jeg skjønner hvordan f(x) = x ser ut. Det jeg ikke skjønner, er hvordan den linja hjelper med å finne sammenhengen mellom C og F. Men jeg fikk opp at i skjæringspunktet mellom linjene er koordinatene (-40, -40) og det virker jo å være rett.
Mattegjest skrev:Punkt f : Viss du har rekna rett på punkt c), får du at
y = 1.8 * x + 32
der y : temperaturen målt i grader Fahrenheit.
x: temperaturen målt i grader Celsius.
Sett y = f(x) og skriv f( x ) = 1.8 * x + 32
Finn x når Fahrenheit- og Celsiusskalaen viser det same.
Hint: Du finn den ukjende ( x ) ved å løyse likninga f( x ) = x
Grafisk løysing i GeoGebra: Teikn grafen til f og linja y = x i same koordinatsystem og les av skjeringspunktet
mellom dei to linjene.
Tror ikke dette kan stemme? ser ut til at du har snudd på ligningen for å finne stigningstallet. Det er Fahrenheit som er x-verdi, ikke celsius. Dermed blir stigningstallet tilnærmet 0,56 ----> ligningen y= 0.56x - 17.78