Polynomfunksjoner

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei! Jeg trenger litt hjelp med en oppgave:

Grunnen til at idrettsutøvere ofte trener i høyden før viktige stevner, er at kroppens evne til å ta opp oksygen øker. Dersom x er antall dager etter høydeoppholdet, kan vi si at oksygenopptaket f(x) målt i milligram per kilogram for en idrettsutøver er gitt ved
g(x) = -0,23x^2+3,7x+65

1. Hvor stort er oksygenopptaket to dager etter høydeoppholdet? Finn svaret grafisk og ved regning.
Jeg skjønner hvordan jeg skal gjøre denne delen grafisk, men jeg får ikke til å gjøre det ved regning. Er det ikke slik: g(2)? Svaret jeg får når jeg regner dette ut er feil.

2. Når er oksygenopptaket 75 mg/kg? Finn svaret grafisk og ved regning.
Igjen klarer jeg dette grafisk, men ikke ved regning. Hva er fremgangsmåten her?

3. Etter hvor lang tid er oksygenopptaket størst? Hvor lenge før stevnet bør altså denne idrettsutøveren komme ned fra høydeoppholdet?
Jeg vet ikke om det er meningen at denne skal løses ved regning. Er det mulig? Hvordan gjør man det?

Tusen takk for svar:D
Aleks855
Rasch
Rasch

1) Du må regne ut $g(2)$ ja. Kan ikke si hva du gjør feil da du ikke viser utregning.

2) Du må løse likninga $g(x) = 75$

3) Jeg vet ikke hva slags kurs du tar, men du er ute etter $x$-verdien der $g(x)$ er størst. Er du kjent med en metode for å finne toppunkt til en funksjon?
Image
Mattebruker

Maksimalpunktet til f (andregradsfunksjon ): x[tex]_{maks}[/tex] = -b/2a = -3.7/(2 * (-0.23 )) = 16

Svar: Oksygenopptaket er størst 16 dagar etter høgdeopphaldet
Post Reply