Sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei.
Øver til tentamen, og sliter med en oppgave:

For en normalfordelt stokastisk variabel X vet vi at [tex]P(X>10)=0,50 og P(X\leq 8,6)=0,242[/tex]
a) Finn forventningsverdien og standardavviket til X.

En annen normalfordelt variabel Y har forventningsverdi 9 og varians 4.
b) bruk standardnormalfordelingstabellen til å finne [tex]P(Y\geq7)[/tex]

Er det noen som plis kan hjelpe meg med dette? Har sittet fast på denne oppgaven lenge, og forstår virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre det. Går ut i fra at jeg må lage en sannsynlighetsfordeling?
Jørrian
Cayley
Cayley

Gjest wrote:Hei.
Øver til tentamen, og sliter med en oppgave:

For en normalfordelt stokastisk variabel X vet vi at [tex]P(X>10)=0,50 og P(X\leq 8,6)=0,242[/tex]
a) Finn forventningsverdien og standardavviket til X.

En annen normalfordelt variabel Y har forventningsverdi 9 og varians 4.
b) bruk standardnormalfordelingstabellen til å finne [tex]P(Y\geq7)[/tex]

Er det noen som plis kan hjelpe meg med dette? Har sittet fast på denne oppgaven lenge, og forstår virkelig ikke hvordan jeg skal gjøre det. Går ut i fra at jeg må lage en sannsynlighetsfordeling?
Først oppgave a:
Svaret står delvis i oppgaven, lag en skisse av en normalfordeling og marker halvparten. Der har du X=10=snitt=forventning.
Den andre løser du med tabellboka di. Her kan du utlede z og så beregner du sigma.

Forstår du a løser du b.

Si ifra hvis du ikke får det til.
Guest

Tusen takk for svar, men jeg skjønner virkelig ikke noe av hvordan jeg skal gå frem :( Sliter med sannsynlighetskapittelet, og spesielt oppgaver som dette.
Jørrian
Cayley
Cayley

Ja mange elever sliter med dette jeg vet. Jeg øver mye med mine elever, forstå oppgaven, lage skisser, esimere, tabellbruk, språkbruk osv....
Og det grunnleggende må være på plass, utfallsrom, utfall, osv.....

Forstår du at snittet = 10 ligger på symmetriaksen og at arealet >10 eller <10 blir lik 0,5?
Post Reply