Hei!
Da har jeg søkt meg inn på generell studiekompetanse til høsten etter å ha jobbet med fagbrev i helsevesenet siden 2008. Jeg har siden det gått flere videreutdannelser på fagskolenivå og fant ut at nå var tiden inne for og endelig få på plass studiekompetansen slik at jeg kan få på plass en bachelor i sykepleie som alltid har vært den store drømmen.
Grunnen til at jeg ikke har søkt før nå er at jeg gjennom hele studietiden på videregående fikk høre at jeg var alt for svak i matematikk til å kunne fullføre studiekompetanse.
Jeg gikk ut med kun 6 i de studiespesialiserte fagene (altså type humanbiologi,førstehjelp osv)
4 i allmenn fagene og såvidt en 2er i matte.
Jeg har fått "diagnosen" diskalkuli og med det følte jeg virkelig jeg ble satt i bås av samtlige lærere.
Jeg opplevde at de tok seg dårlig med tid for å hjelpe meg og det ble til tider svært stor fortvilelse hos både meg og sikkert også hos læreren.
Det har nemlig aldri stått på viljen min og jeg har ikke tall på hvor mange timer jeg satt på kveldene å gråt fordi jeg så veldig gjerne VILLE få det til, men bare ikke forsto.
sykepleierdrømmen...
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
ser at ikke alt kom med her.
Det jeg lurer på er om det er flere her som har opplevd og ha utfordringer med matematikk og som likevel har klart studiekompetanse?
Noen som har tips og råd, eventuelle sider som kan være greie å følge med på/lese for å lære? Forstår at det er mye kunnskap på dette forumet og setter stor pris på at jeg fant det
Det jeg lurer på er om det er flere her som har opplevd og ha utfordringer med matematikk og som likevel har klart studiekompetanse?
Noen som har tips og råd, eventuelle sider som kan være greie å følge med på/lese for å lære? Forstår at det er mye kunnskap på dette forumet og setter stor pris på at jeg fant det

Vet om en person som fullførte første året i fysikk på universitetsnivå med dyskalkuli. Senere skiftet han over til historie, men emnet mekanikk fra NTNU er for eksempel langt vanskeligere enn grunnleggende matematikk på videregående skole.
Og det bør da også sies at denne personen kom seg igjennom all den vanskelige matematikken på videregående.
Du bør ikke la det stoppe deg, men heller oppsøke noen som har vært i en lignende situasjon (med lignende lidelse) og forsøke å finne ut hva de gjorde for å ta faget.
Når det gjelder lærerne, så mener de ofte godt. Men er kanskje litt for sneversynte i slike tilfeller. De er i hvert fall forpliktet til å hjelpe deg og det bør du minne dem om!
Og det bør da også sies at denne personen kom seg igjennom all den vanskelige matematikken på videregående.
Du bør ikke la det stoppe deg, men heller oppsøke noen som har vært i en lignende situasjon (med lignende lidelse) og forsøke å finne ut hva de gjorde for å ta faget.
Når det gjelder lærerne, så mener de ofte godt. Men er kanskje litt for sneversynte i slike tilfeller. De er i hvert fall forpliktet til å hjelpe deg og det bør du minne dem om!