Fysikk 1

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Guest

Hei

Kan noen forklare formlen for momentanfart, gjennomsnittfart, momentanakselerasjon, gjennomsnittligakselerasjon og sammenhengen mellom dem? Jeg kan formlene, men forstår ikke hvordan jeg skal bruke de/ forskjellen mellom dem
Aleks855
Rasch
Rasch

Momentanfart er hvilken fart du har i et gitt øyeblikk.

Gjennomsnittsfart er $\frac{\text{avstanden du har kjørt}}{\text{hvor lenge du har kjørt}}$. Merk at avstand er det man oppnår ved å ha fart. Ser du sammenhengen mellom avstand og fart?

Momentanakselerasjon er hvor stor akselerasjon du hadde i et øyeblikk.

Gjennomsnittsakselerasjon er $\frac{\text{endring i fart}}{\text{hvor lenge du har akselerert}}$. Merk at "endring i fart" er det man oppnår ved å akselerere. Ser du sammenhengen?
Image
Kay
Abel
Abel

Gjest wrote:Hei

Kan noen forklare formlen for momentanfart, gjennomsnittfart, momentanakselerasjon, gjennomsnittligakselerasjon og sammenhengen mellom dem? Jeg kan formlene, men forstår ikke hvordan jeg skal bruke de/ forskjellen mellom dem
Momentanfart, [tex]\frac{d\vec{r}}{dt}[/tex], er en verdi som forteller deg hvor fort et legeme bestemmer seg i et eller annet punkt P. Gjennomsnittsfart, [tex]\frac{\Delta s}{\Delta t}[/tex], er en verdi som forteller deg hvor fort (i snitt) et legeme har bevegd seg over et intervall [tex]\Delta s[/tex] over et tidsintervall [tex]\Delta t[/tex].

Det samme gjelder for momentanakselerasjon, [tex]\frac{d\vec{v}}{dt}[/tex], hvor det forteller deg nøyaktig for fort et legeme akselererer i ett eller annet punkt P, mens gjennomsnittsakselerasjon [tex]\frac{\Delta v}{\Delta t}[/tex] er en verdi som (i snitt) forteller deg hvor fort et legeme har akselerert [tex]\Delta v[/tex] over et tidsintervall [tex]\Delta t[/tex]

Ser jeg ble litt seint ute her, beklager det :roll:
Guest

Takk, nå ga det mer mening!
Post Reply