Kvadrat

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
ensomtrengerhjelp

Hei, jeg har en spørsmåls oppgave, altså jeg klarer å regne problemet mitt med spørsmåls oppgaver er å finne ut hva jeg skal regne med spørsmålet går : Golvet på terrassen skulle de dekke med firkantede "treheller" av impregnert trematerialet, Disse "trehellene" hadde en størrelse på 30 x 30. Hvor mange slike "treheller" trengte de for å dekke arealet av den nye terrassen?
Spørsmålet før var total arealet som var 42,12 kvadratmeter, jeg Ønsker ikke svar på spørsmålet, bare tips og hjelp til hvordan jeg kan finne regne stykke her.
Mattebruker

Hint: Du kan starte med å finne ut kor mange kvadratcentimeter som skal dekkjast med treheller. Deretter: Kor
mange kvadratcentimeter dekkjer kvar trehelle ?

Då vil eg tru at vegen vidare er " grei skuring ". Lukke til !
ensomtrengerhjelp

Mattegjest wrote:Hint: Du kan starte med å finne ut kor mange kvadratcentimeter som skal dekkjast med treheller. Deretter: Kor

Hei, jo altså hver trehelle er jo 30 x 30 cm , og et kvadrat er jo 1 x 1 meter, da veit jeg at jeg får ihvertfall får plass til 9 treheller i kvadratet, men da er det resterende 90 cm på 2 sider igjen, å siden det har to sider, så da tenker jeg at du deler opp 2 treheller i 3 også legger du inn, eller er jeg helt på bærtur nå da?
ensomtrengerhjelp

ensomtrengerhjelp wrote:
Mattegjest wrote:Hint: Du kan starte med å finne ut kor mange kvadratcentimeter som skal dekkjast med treheller. Deretter: Kor

Hei, jo altså hver trehelle er jo 30 x 30 cm , og et kvadrat er jo 1 x 1 meter, da veit jeg at jeg får ihvertfall får plass til 9 treheller i kvadratet, men da er det resterende 180 cm totalt på 2 sider igjen, å siden det har to sider, så da er vel de resterende 10 cm erne 3 i lengde og 10 i bredde, når jeg da deler opp 2 treheller i 3 også legger du inn så er det 3 x 30 i lengde på hver side og 10 x 3 i bredde på hver ide, eller er jeg helt på bærtur nå da?
Mattebruker

Kvar trehelle er 30 cm [tex]\cdot[/tex] 30 cm = 900 cm[tex]^{2}[/tex]

1 kvadratmeter = 1m [tex]\cdot[/tex]1m = 100 cm [tex]\cdot[/tex] 100 cm = 1000 cm[tex]^{2}[/tex]

Arealet av terassen : 42.12 m[tex]^{2}[/tex] = ..................... cm[tex]^{2}[/tex]

Ser du vegen vidare ?
ensomtrengerhjelp

Mattegjest wrote:Kvar trehelle er 30 cm [tex]\cdot[/tex] 30 cm = 900 cm[tex]^{2}[/tex]

1 kvadratmeter = 1m [tex]\cdot[/tex]1m = 100 cm [tex]\cdot[/tex] 100 cm = 1000 cm[tex]^{2}[/tex]

Arealet av terassen : 42.12 m[tex]^{2}[/tex] = ..................... cm[tex]^{2}[/tex]

Ser du vegen vidare ?

10000 x 42,12 = 421200 421200:900= 468. så svaret er 468 treheller var det plass til på terrassen?
Mattebruker

Stemmer !
ensomtrengerhjelp

Mattegjest wrote:Stemmer !
Haha tusen takk, jeg overtenker for mye på tekstoppgaver, er en stor svakhet egentlig, klarer ikke tenke rasjonelt på hva jeg skal gange og dele...
Post Reply