Buelengde igjen

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

Kurven C er gitt ved parametriseringen
r(t) = [cost, sin t, et]
for −∞ < t < ∞.

b) Bestem buelengden av den delen av kurven C som ligger mellom
punktene (1, 0, 1) og (cos T, sin T, eT ), T > 0.

Hvordan i all verden gjør man dette da?? :shock:
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Vi ser at (cost,sint,e[sup]t[/sup])=(1,0,1) gir t=0. Så buelengden S av den delen av kurven som ligger mellom punktene (1,0,1) og (cosT,sinT,e[sup]T[/sup]) er

S = [itgl][/itgl][rot][/rot]f(t) dt ... t=0 (nedre integrasjons) -> T (øvre integrasjonsgrense)

der

f(t) = (dx/dt)[sup]2[/sup]+ (dy/dt)[sup]2[/sup] + (dz/dt)[sup]2[/sup]
= (-sint)[sup]2[/sup] + (cost)[sup]2[/sup] + (e[sup]t[/sup])[sup]2[/sup]
= sin[sup]2[/sup]t + cos[sup]2[/sup]t + e[sup]2t[/sup]
= 1 + e[sup]2t[/sup].

Altså blir

s = [itgl][/itgl] kv.rot(1 + e[sup]2t[/sup]) dt ... t=0->T.
Guest

Tusen takk! Men dette integralet... Det burde jeg vel egentlig se selv, men det hvordan løser man det..?
Guest

Substituer rotutrykket, utfør en polynomdivisjon og en delbrøksoppspaltning, da skulle det være lettere å beregne integralet.

Substituerer du får du [itgl][/itgl] u[sup]2[/sup]/(u[sup]2[/sup]-1) du
Solar Plexsus
Over-Guru
Over-Guru

Bruk substitusjonen u=kv.rot(1 + e[sup]2t[/sup]). Da blir

du/dt = 2e[sup]2t[/sup]/[2*kv.rot(1 + e[sup]2t[/sup])] = e[sup]2t[/sup]/u = (u[sup]2[/sup] - 1) / u.

Dermed blir

S = [itgl][/itgl] u[sup]2[/sup]/(u[sup]2[/sup] - 1) du ... u=[rot][/rot]2 -> kv.rot(1 + e[sup]2T[/sup])
= [itgl][/itgl] 1 + (1/2) [ 1/(u - 1) - 1/(u + 1)] du ... u=[rot][/rot]2 -> kv.rot(1 + e[sup]2T[/sup]) osv.
Guest

Dette burde jeg iallefall klare - men nå har jeg holdt på for lenge med dette - jeg får ikke til å løse

int (1/u+1) og int (1(u-1)
engang :(
Guest

Aahh - ln | u+1 | og ln | u-1 | selvsagt! :D
Post Reply