Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.
Jeg jobber med separable differensiallikninger og lurer på hvorfor de har delt på 2√y i denne oppgaven. Kan de ikke bare gange med 1/√y på begge sider?
Jeg skjønner liksom ikke fremgangsmåten, så hvis dere kan forklare det utfyllende hadde det vært fint.
Jeg jobber med separable differensiallikninger og lurer på hvorfor de har delt på 2√y i denne oppgaven. Kan de ikke bare gange med 1/√y på begge sider?
Jeg skjønner liksom ikke fremgangsmåten, så hvis dere kan forklare det utfyllende hadde det vært fint.
Det er ikke nødvendig å dele på 2 her, men poenget med å gjøre det er å ta høyde for at $(\sqrt y)´= \frac{1}{2\sqrt y}$ slik at
$\int{\frac {1}{2\sqrt y}} = \sqrt y + C$
Jeg jobber med separable differensiallikninger og lurer på hvorfor de har delt på 2√y i denne oppgaven. Kan de ikke bare gange med 1/√y på begge sider?
Jeg skjønner liksom ikke fremgangsmåten, så hvis dere kan forklare det utfyllende hadde det vært fint.
Det er ikke nødvendig å dele på 2 her, men poenget med å gjøre det er å ta høyde for at $(\sqrt y)´= \frac{1}{2\sqrt y}$ slik at
$\int{\frac {1}{2\sqrt y}} = \sqrt y + C$
Jeg jobber med separable differensiallikninger og lurer på hvorfor de har delt på 2√y i denne oppgaven. Kan de ikke bare gange med 1/√y på begge sider?
Jeg skjønner liksom ikke fremgangsmåten, så hvis dere kan forklare det utfyllende hadde det vært fint.
Det er ikke nødvendig å dele på 2 her, men poenget med å gjøre det er å ta høyde for at $(\sqrt y)´= \frac{1}{2\sqrt y}$ slik at
$\int{\frac {1}{2\sqrt y}} = \sqrt y + C$
Men hvorfor ganger vi med (y)' altså (1/2√y) på begge sider? Hvorfor kan vi ikke bare gange med √y på begge sider? Og hvor kommer plutselig t inn i √y = -(k/2)*t + C