Gange heltall med kvadratrot

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Mattebruker

Jeg skal gange 2 med sqrt x. Sqrt x er det samme som x opphøyd i en halv. Er det da riktig at 2 sqrt x blir bare x? Jeg er litt rusten på potensreglene...
Mattebruker

For å være mer konkret: jeg skal gange sqrt x med 2* sqrt x. Ifølge fasit skal dette bli 2x, men dette får jeg altså ikke til å stemme.
Aleks855
Rasch
Rasch

La oss undersøke.

La oss prøve x=25 som eksempel. x=25=5, så vi får 2x=25=10.

Men dette stemmer ikke, fordi antakelsen vår var at 2x=x=25. Så siden 10 og 25 er forskjellige tall, så kan vi si at 2xx på generell basis.

Jeg tror regelen du er på kanten av å oppdage er at xx=x fordi x12x12=x12+12=x1=x.
Image
Guest

Så da tenkte jeg feil? Jeg har kommet frem til det nederste du skriver, men da forstår jeg ikke hvordan 2 sqrt x ganget med sqrt x kan bli 2x?
Guest

Men hva er da 2 sqrt x? Beklager mas, men jeg føler at jeg er SÅ nær å forstå, men så glipper det igjen.
Guest

hvis vi viser at 2x=2x da er vi ferdige, men siden det er åpenbart at 2x=2x, da er vi ferdige
Mattebruker

Haha, jeg er visst trøtt! Så når jeg skal gange sqrt x med 2 sqrt x, så kan jeg først gange sqrt x med sqrt x (som blir x) og så gange det med 2 og så har jeg 2x?
Aleks855
Rasch
Rasch

Ja. Rekkefølgen på multiplikasjon spiller ingen rolle, så du ganger sammen røttene først, og deretter ganger resultatet med 2.
Image
Guest

For ditt eksempel kalles dette den assosiative lov
plastereroryx
Fibonacci
Fibonacci

å nei, det dukket opp i testen min. :(
Raymond Burris dinosaur game
Post Reply