Føllings sykdom - sannsynlighet

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
ath
Noether
Noether
Innlegg: 23
Registrert: 12/06-2003 19:29
Sted: Oslo

En mann er bærer av Føllings sykdom. Han får barn med en kvinne som er frisk, men vi vet ikke om hun er bærer av sykdommen eller ikke. Sannsynligheten for at hun er bærer, er 2 % mens sannsynligheten er 98 % for at hun ikke er bærer av sykdommen.
a) Hva er sannsynligheten for at barnet vil lide av Føllings sykdom? (0.5 %)
b) Anta at paret har fått tre barn, og at ingen av disse har Føllings sykdom. Hva er da sannsynligheten for at kvinnen er bærer av sykdommen? (0,85 %)

Kunne noen hjelpe meg med å løse oppg. og forklare underveis? Har sittet timevis med oppg. Jeg har klart å løse oppg. a, men jeg vet ikke om utregning er riktig.
Gjest

ath skrev:En mann er bærer av Føllings sykdom. Han får barn med en kvinne som er frisk, men vi vet ikke om hun er bærer av sykdommen eller ikke. Sannsynligheten for at hun er bærer, er 2 % mens sannsynligheten er 98 % for at hun ikke er bærer av sykdommen.
a) Hva er sannsynligheten for at barnet vil lide av Føllings sykdom? (0.5 %)
A=får "sykt" gen av faren
B=får "sykt" gen av moren

Sannsyngligheten for å få et "sykt" gen av faren er 0,5 siden du vet han er bærer av genet. Antar han ikke er syk.

Sannsynligheten for å få et "sykt" gen av moren er 0,5*0,02=0,01.
P(A)=0,5
P(B)=0,01

For at ungen skal få føllings sykdom så må han få "sykt" gen både fra moren og faren. Det er det samme som snittet mellom A og B. Siden hendelsene er uavhengige så vil snittet være det samme som produktet av sannsynlighetene.

P(AsnittB)=P(A)*P(B)=0,5*0,01=0,005
Svar