En hypotesetest om 𝜇 er satt opp som følger:
𝐻1:𝜇 > 7,3 mot 𝐻0:𝜇=7,3
13 målinger gir et gjennomsnitt 𝑥¯=7,57. Det er kjent at 𝜎=0,5.
Testen skal gjennomføres med signifikansnivå 𝛼=0,5%.
a) Bestem kritisk verdi, 𝑘. = 7.66 (Denne har jeg klart)
men trenger hjelp med..
b) Hva er testens styrke dersom 𝐻1:𝜇=7,59 er sann?
(Round your answer to 4 decimal places)
Noen som kan hjelpe?
En hypotesetest om 𝜇 ?
Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa
Har du fasit?
Styrken til en test for en gitt verdi av en parameter, (her forventningsverdi = 7.59,) er sannsynligheten for å forkaste nullhypotesen gitt denne verdien.
I oppgaven regnes dette ut slik:
hvor G er gaussfunksjonen.
Styrken angir altså sjansene for at observasjonen havner i forkastningsområdet for , dvs. verdier større enn den kritiske verdien 7.66, gitt at forventningsverdien er 7.59.
Styrken til en test for en gitt verdi av en parameter, (her forventningsverdi = 7.59,) er sannsynligheten for å forkaste nullhypotesen gitt denne verdien.
I oppgaven regnes dette ut slik:
Styrken angir altså sjansene for at observasjonen havner i forkastningsområdet for
Styrke(7,59) = 1 - G(0,505) = 1 - 0,7088= 0,291agutrot wrote: 24/03-2022 17:29 1-((7.66-7.59)(0.5
√13)) = 0.49522282143
Jeg får 0.4952 som svar, men det er visst ikke riktig?
Er det jeg får fort og gæli.
Bare hold tunga rett i munnen og fokuser.
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.
kritisk verdi er den minst ekstreme verdien som fører til forkastning av . Den avgrenser altså forkastningsområdet inn mot forventningsverdien. I oppgaven testes mot med signifikansnivå % og standard avvik . Vi får at kritisk verdi, , som venstre grense for forkastningsområdet blir:
hvor er - kvantilet til . Vi må altså 2.58 standardavvik ut fra s antakelse om at for å komme til forkastningsområdet når signifikansverdien er .
Last edited by jos on 09/08-2022 21:15, edited 1 time in total.