Hei, vet noen hvordan man finner funksjonsutrykket til denne tredjegradsfunksjonen? (Bilde vedlagt).
Dette er oppgave 3.15 i Sinus R1.
Fasiten bak i boka er: f(x) = -(x^3/4)+(2x^2)-4x+2
Finne funksjonsuttrykket til en tredjegradsfunksjon
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
- Pytagoras
- Posts: 6
- Joined: 12/06-2025 17:35
- Attachments
-
- R1 oppgave 3.15.png (37.37 KiB) Viewed 1174 times
-
- Pytagoras
- Posts: 6
- Joined: 12/06-2025 17:35
Det er ikke en eksamensoppgave, så det står ingenting om hjelpemidler. Jeg tror oppgaven vil at man skal løse den uten hjelpemidlerSveinR wrote: 12/06-2025 20:58 Er det "Del 1" eller "Del 2"? Altså, er CAS lov å bruke eller ikke? For det vil endre litt på hvordan vi kan gå frem.
Ok. Det første vi kan se etter er nullpunkter. Vi kan iallefal se ett nullpunkt ( ). Vi kan også se punktet , som attpåtil er et toppunkt. Krysningen med -aksen er så da vet vi konstantleddet. Dermed har vi:
(nullpunktet)
(toppunktet)
(toppunktet)
(skjæring med -aksen)
Nå har vi altså fire informasjoner, som bør holde til å bestemme en tredjegradsfunksjon, som generelt kan uttrykkes .
Kommer du videre da? I CAS kunne vi greit løst dette som et likningssett, men for hånd blir det litt mer krøkkete (men fortsatt mulig!).
Nå har vi altså fire informasjoner, som bør holde til å bestemme en tredjegradsfunksjon, som generelt kan uttrykkes
Kommer du videre da? I CAS kunne vi greit løst dette som et likningssett, men for hånd blir det litt mer krøkkete (men fortsatt mulig!).
-
- Pytagoras
- Posts: 6
- Joined: 12/06-2025 17:35
Jeg prøvde, men jeg kommer ikke videreSveinR wrote: 12/06-2025 21:37 Ok. Det første vi kan se etter er nullpunkter. Vi kan iallefal se ett nullpunkt (). Vi kan også se punktet , som attpåtil er et toppunkt. Krysningen med -aksen er så da vet vi konstantleddet. Dermed har vi:
(nullpunktet)
(toppunktet)
(toppunktet)
(skjæring med -aksen)
Nå har vi altså fire informasjoner, som bør holde til å bestemme en tredjegradsfunksjon, som generelt kan uttrykkes.
Kommer du videre da? I CAS kunne vi greit løst dette som et likningssett, men for hånd blir det litt mer krøkkete (men fortsatt mulig!).
Den enkleste å bestemme er fra skjæring med -aksen. Siden den er , ved vi at konstantleddet . Da har vi
Så kan vi prøve å lage likninger basert på de andre opplysningene:
Nullpunkt:
Toppunkt:
For infoen om den deriverte må vi først derivere funksjonen. Derivasjonsreglene gir:
Da får vi fra infoen om toppunktet:
Da har vi til slutt fått tre likninger med tre ukjente å bestemme. Det er normalt ikke noe man driver med i R1, så jeg lurer på om ikke oppgaven er tenkt å gjøre i CAS egentlig. Men for å løse den for hånd kan vi gå frem som vi gjør med vanlige likningssett med to ukjente, altså brukt innsettingsmetoden f.eks.
Så kan vi prøve å lage likninger basert på de andre opplysningene:
Nullpunkt:
Toppunkt:
For infoen om den deriverte må vi først derivere funksjonen. Derivasjonsreglene gir:
Da får vi fra infoen om toppunktet:
Da har vi til slutt fått tre likninger med tre ukjente å bestemme. Det er normalt ikke noe man driver med i R1, så jeg lurer på om ikke oppgaven er tenkt å gjøre i CAS egentlig. Men for å løse den for hånd kan vi gå frem som vi gjør med vanlige likningssett med to ukjente, altså brukt innsettingsmetoden f.eks.
-
- Pytagoras
- Posts: 6
- Joined: 12/06-2025 17:35
Tusen takk! Jeg klarte nå å løse den i CAS. Du har nok rett i at den skal løses i CAS, men hvordan løser man likningssett med tre ukjente for hånd?SveinR wrote: 13/06-2025 17:34 Den enkleste å bestemme er fra skjæring med-aksen. Siden den er , ved vi at konstantleddet . Da har vi
Så kan vi prøve å lage likninger basert på de andre opplysningene:
Nullpunkt:
Toppunkt:
For infoen om den deriverte må vi først derivere funksjonen. Derivasjonsreglene gir:
Da får vi fra infoen om toppunktet:
Da har vi til slutt fått tre likninger med tre ukjente å bestemme. Det er normalt ikke noe man driver med i R1, så jeg lurer på om ikke oppgaven er tenkt å gjøre i CAS egentlig. Men for å løse den for hånd kan vi gå frem som vi gjør med vanlige likningssett med to ukjente, altså brukt innsettingsmetoden f.eks.
-
- Pytagoras
- Posts: 6
- Joined: 12/06-2025 17:35
Tusen takk! Jeg klarte å løse den for hånd også!SveinR wrote: 16/06-2025 11:12 Likningssettet vårt er:
Én mulighet til fremgangsmåte:
- Løser
for : - Setter inn i
: - Løser denne for
: - Setter både uttrykkene for
og inn i , osv.