Is i vann, stiger vannet?

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
kalleja

bare lurte på en liten ting:

Vil vannet stige om vi har et glass med vann og en isbit, og isbiten smelter?
Eller f.eks vil havnivået stige hvis Nordpolen smelter? forklar gjerne på en en matematisk måte ! :)
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Vannet vil stige, ja.
Is er bare vann i fast form. Etterhvert som tiden går, vil isbiten smelte og gå over i væskeform. Den væsken som da allerede er i glasset, vil da få tilført mer væske og vannet vil da stige. :)
Guest

Hvorfor vil vannet stige?
I ei fysikkoppgave jeg gjorde på skolen så steg ikke vannet.
Pga. massen til isen er den samme massen som til vannet som er fortrengt, så om isen smeltet ville vannet fortsatt ha samme høyde som når isen var i fast form.
Hvis jeg tar feil her, kan noen forklare hvorfor vannet stiger?
kalleja

ja jeg har fått beskjed om det samme selv:p at vannet vil være det samme. For meg er det litt vanskelig å forstå siden en del av isbiten vil ligge over vann og når all isen smelter skulle man tro at vannet steg litt iallefall..

HVIS det ikke stiger så betyr det at hvis Nordpolen smelter vil det ha ingenting for havnivået å gjøre.. er litt forvirret her. vil gjerne se et utregning på det og...

Jeg skjønner den isen som ligger under vann tar opp plas for det vannet som kommer.. og at vann har større tetthet enn is, baaah trenger svar :P
Guest

Fikk dette svaret et annet sted:

vann utvider seg når det fryser til is, så det vil ta mindre plass når det smelter. men samtidig flyter is på vannet, slik at omtrent kun 1/3 er under vann. Derfor vil vannet stige når isen smelter...

kan noen bekrefte det?
Magnus
Guru
Guru

Vannstanden vil være den samme.

Dette er grunnen til at det ikke er noe klimatisk problem at nordpolen smelter, fordi det bare er is. Det er derimot et mye større problem hvis sydpolen smelter.

Grunnen er at vann har den artige egenskapen at den faktisk ekspanderes når den fryser. Da vil mye av isen inneholde og den vil flyte oppe på vannet.

Når isen da smelter minker volumet tilsvarende ismengden som ligger over vannflaten.
cidd

Det er ikke 1/3 del av isen som er over vann, men 1/10. Så om dere ser et isfjell dere syns er stort, kan dere gange massen til isen dere ser med 10.

Vann ekspanderer når det fryser, dvs at is har lavere densitet enn vann. Enkelt sagt kan vi si at den tidelen som er over vann tilsvarer det ekstra volumet vi får når vann fryser til is.

Når vann fryser endres ikke massen, men volumet. "Toppen av isfjellet" er resultatet av det endrede volumet.

Jøss, dette var vanskeligere å forklare enn jeg trodde:P Noen som skjønte det?
Post Reply