HJELP!!!

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Line03
Fibonacci
Fibonacci

Hei! Jeg fikk i dag vite at jeg kom opp i mattematikk til prøve eksamen, muntlig. Og den kommer til å telle uansett. Men da jeg fikk oppgaven lød det slik:
Tema: "På tur" og "algebra". Men, hvordan skal jeg formulere det? Jeg tenkte at jeg kunne lage et budsjett for en tur. Men hvordan? Jeg husker heller ikke formlene for : Tid, fart og veilengd.. Noen som vet? Hvordan kan jeg lage en fremføring av dette? Når det gjelder algebra, er det mulig at jeg lager mange oppgaver til f.eks. likning og diverse? Kan jeg da på fremføringen forklare hvordan jeg har løst oppgavene i algebra..? Men forstår eller klarer ikke helt å tenke meg fram til hvordan fremføringen med budsjettet kan bli? Hører jeg stresset ut? VELDIG!!

Hadde vært guddommelig og fått svar, før det er for sent!
-Line-
Line03
Fibonacci
Fibonacci

Ingen??:S [symbol:sum]
-Line-
Knut Erik
Tyrann
Tyrann

Ser du har opprettet flere tråder om problemet ditt, dette er ikke nødvendig. :) Slettet den siste du laget nå.

Sammenhengen mellom vei, fart og tid er:

Strekning = Fart * Tid

Du skal snakke om emnet "på tur" og "algebra".

Her kan du lese om algebra:
http://www.matematikk.net/klassetrinn/k ... lgebra.php

Når det gjelder "på tur" kan du f. eks ha følgende oppgave:
Per og Lise reiser fra A til B. De har snittfart på 50 km/t og bruker tre timer. Hvor langt reiste de?

Torvald og Gudfrid reiste 50 km på syv timer. De startet reisen klokka 08:00.
a) Hvor stor snittfart hadde de på denne turen?
b) Da de kom frem, skulle de ta ei ferge. Den gikk klokka 16:00. Rakk de ferga?
Post Reply