COS

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
XVidarX

Hei

Jeg har ett problem, dersom man ikke har en tabell eller kalkulator med cos.
Hvordan finner man cos for en vinkel cos for 0=1, 60=0,5, 90=0.
Kan dere hjelpe meg med en formel så jeg kan regne ut cos verdien for vinker f.eks. 33,83.
Jeg er ingen kløpper i matte så det hadde hjulpet med en liten forklaring i tillegg.
Skal bruke formelen i et XL regneark.
Når jeg prøver å bruke COS funksjonen i XL får jeg noen merkelige verdier.
Guest

XVidarX wrote:Hei

Jeg har ett problem, dersom man ikke har en tabell eller kalkulator med cos.
Hvordan finner man cos for en vinkel cos for 0=1, 60=0,5, 90=0.
Kan dere hjelpe meg med en formel så jeg kan regne ut cos verdien for vinker f.eks. 33,83.
Jeg er ingen kløpper i matte så det hadde hjulpet med en liten forklaring i tillegg.
Skal bruke formelen i et XL regneark.
Når jeg prøver å bruke COS funksjonen i XL får jeg noen merkelige verdier.
Det finnes nok ingen enkel generell formel for å finne cosinus-verdien til en vinkel.

Det med COS-funksjonen i XL(antar det er Excel du mener) er at de tar utgangspunkt i at vinkelen som blir oppgitt er i radianer. Dette har du mest sannsynlig ikke lært om enda, men jeg kan si deg hva du skal gjøre for å få rett verdi: Har du en vinkel i grader, kaller vinkelen x, så får du cosinus i excel ved å skrive =COS(x*PI()/180)
Post Reply