Likningssett

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Gjest

Hei,

Her er et likningssett jeg sliter med. Det pleier å være at i likningssett så står enten Y'en eller X'en alene i en av likningene, men ikke i denne her.

1) 2x + 3y = 190
2) 3x + 2y = 210

Kan noen løse den eller forklare hvordan jeg skal løse den?

Det hadde vært fint!
Guest

Gjest wrote:Hei,

Her er et likningssett jeg sliter med. Det pleier å være at i likningssett så står enten Y'en eller X'en alene i en av likningene, men ikke i denne her.

1) 2x + 3y = 190
2) 3x + 2y = 210

Kan noen løse den eller forklare hvordan jeg skal løse den?

Det hadde vært fint!
Her ville jeg først brukt addisjonsmetoden. Du trekker likning 1 fra likning 2. Da ender du opp med:
x=20+y

Så sette du dette inn i en av ligningene for å finny y.
Gjest

Skjønte ikke heelt hva du mente. Kan du forklare litt nærmere? :D
Guest

les i elevboka di å prøv å regn det ut...utifra det som står der...eller ring til noen som kan matte.... :shock: :D
Guest

les i elevboka di å prøv å regn det ut...utifra det som står der...eller ring til noen som kan matte.... :shock: :D
Guest

Gjest

Det er vel kanskje en grunn til at jeg spør her, fordi det ikke står noen forklaringer om akkurat dette i matteboka.
Gjest

Jeg klarte det! =)

jeg begynte med likning 2, der jeg skrev så her langt i første runde:

2) 3x+2y=210
3x:3(når du skriver dette går 3tallet bort fra x)=210-2y:3 (del begge tallene på 3)
x=70-0,6y

Deretter lot jeg den likningen stå, så begynte jeg på likning 1.

1) 2x+3y=190
2(70-0,6y)+3y=190
140-1,2y+3y=190
-1,2y+3y=190-140
1,8y:1,8=50:1,8
y=28

Deretter fortsatte jeg på likning 2 igjen, da jeg hadde funnet ut hva y var, og satte det inn i likning 2.

2)
3x+2y=210
3x:3(når du skriver dette går 3tallet bort fra x)=210-2y:3 (del begge tallene på 3)
x=70-0,6y
x=70-0,6*28
x=70-17
x=53
Post Reply