en viktig, men komplisert oppgave:S

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
=D

håper noen kan hjelpe meg med denne oppgaven=)

en sylinderformet gryte rommer 12liter, og har innvendig diameter på 24cm. finn den innvendige høyden i gryta.

har hørt et sted at 10dm [symbol:tilnaermet] 10liter, er det riktig?

håper noen kan løse denne oppgaven så jeg skjønner den, på forhånd takk!!! :D
Erlendekle
Fibonacci
Fibonacci
Innlegg: 3
Registrert: 20/05-2006 00:28

10 dm = 10 liter, feil! 10 dm er ikke et volum mål, 10 dm3 er det. 1 dm3 er 1 liter, 100 cm3 - 1 liter.

Håper det hjalp... PS prøve å løse oppgaven =)
=D

ok... men hvordan får jeg regnet 12 liter over til dm eller cm? hvis det gåt da :wink:

tuusen takk for svar hvertfall, håper du klarer å løse oppgaven :D
tariqazis

Skal forsøke å gi et forståelig svar:

Du har nesten rett når du sier at 10dm ≈ 10liter ; 10dm3(kubikkdecimeter) [symbol:tilnaermet] 10liter,og det betyr igjen at 1dm3 [symbol:tilnaermet] 1liter
Den indre diameteren (D) = 24cm ,( 10 cm=1 dm dvs at 24 cm = 2,4 dm)
Når vi nå har gjort diameteren om fra cm til dm er det fordi regnestykket blir enklere.
Volumet av en sylinder er Grunnflaten(G) * høyden(H). Grunnfl.(G) av en sylinder er radien(r)*radien(r)* [symbol:pi] hvor radien (r) = d/2 som i vårt tilfelle blir 2,4dm/2 = 1,2dm
G=1,2dm*1,2dm* [symbol:pi] =4,5dm2(kvadratdecimeter)
V=G*H Når vi vet G og V snur vi bare litt på formelen og får
H=V/G Volumet var 12 liter [symbol:tilnaermet] 12dm3(kubikkdecimeter) og Grunnflaten 4,5 dm2

H=12dm3/4,5dm2 = 2,66 [symbol:tilnaermet] 2,7dm dvs 27cm

Når vi snur på formlene må en ha tunga bent i munnen. i vårt tillfelle var H den ukjente og for å få den til å stå igjen alene på den ene siden, måtte vi få bort G
Den får vi bort dersom vi tenker oss at vi stter en brøkstrek på begge sider og deler på G.(i dette tilfellet) da forsvinner G fra høyresiden(forkorter den bort) men s den dukker opp under brøkstreken på venstre side. Var dette forståelig?

Lykke til!!
=D

tUsen takk=) nå skjønte jeg det, bra forklart! :P
Svar