Stasjonært punkt
Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga
-
SILK
Holder på med å regne på forrige års 2MX eksamen, og på en oppgave spør de etter det stasjonære punktet til funksjonen [symbol:funksjon]. Hva vil dette si, og hvordan finner jeg det ut?
Definisjonen av et stasjonært punkt, er at begge de partiellederiverte til funksjonen er lik null i det punktet. Et slikt punkt kan være et max, min eller sadelpunkt.
Så du må derivere uttrykket mhp x og så y, og sette lik 0 og finne koordinatene utfra det.
Så du må derivere uttrykket mhp x og så y, og sette lik 0 og finne koordinatene utfra det.
-
Guest
REGN SÅ UT f'xx(A), f'xy(B) f'yy(C).
Dersom A*C-B^2 > 0 og A<0 så har du et makspunkt. Dersom A*C-B^2 > 0 og A>0 så har du sadelpunkt(tror jeg, husker ikke helt alle de greiene der)...osv...
Dersom A*C-B^2 > 0 og A<0 så har du et makspunkt. Dersom A*C-B^2 > 0 og A>0 så har du sadelpunkt(tror jeg, husker ikke helt alle de greiene der)...osv...
-
SILK
Får vel ikke forberedelsesark før torsdag, men jeg har bare regnet meg gjennom fjorårets eksamen. Håper årets eksamen blir like lett. Den var mye lettere enn tentamen vår.Candela wrote:Det er ingen nødvendighet i å løse de oppgavene. Eksamen i år vil ikke omhandle partiellderivering, med mindre dere har fått utdelt et forberedelsesark om det.