trenger svar fort:D

Her kan du stille spørsmål om oppgaver i matematikk på ungdomsskole og barneskole nivå. Alle som føler at de kan bidra er velkommen til å svare.

Moderators: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Post Reply
Guest

jeg har komt opp i mattemuntlig. så nå sitter jeg her og lager framføringen min. lurte på om noen kunne hjelpe meg!
jeg skal lage et akvariet bestående av seks halvsirkler og to halve halvsirkler som er plassert i forhold til hverandre, altså tre oppe og tre nede + en halv av en halvsirkel opp og en halv av en halvsirkel nede. for og regne ut volumet, bruker jeg da formelen for sylinder og ganger svaret opp med 3,5 ( blir 3 hele sirkelr + en halv til sammen??
plis svar meg:)
Guest

tror jeg ville regnet ut volumet av en av halvsirklene, dvs 4* [symbol:pi] *r*r/3/2, da har du funnet ut volumet til en halvsirkel. har jeg rett? etter det kan du lett finne ut resten, ettersom jeg antar alle sirklene har samme størrelse, og de kvartsirklene kan plusses til en halv sirkel
Guest

takk skal du ha=)
men det skal jo være dybde i disse halvsirklene, så blir det ikke sylindere da...? kan jeg plusse sammen volumet?
og noen så vet hvor mange 1cm3 i 1m3?
Ingridpingri

Volum av 7 halvsirkler: Samme som volum av 3,5 sylindere!:

[symbol:pi]*r2*h*3,5= 3,14*r*r*h*3,5

tror jeg?
Leif_

tror volumet av 3.5 sylindere er dette:

2* [symbol:pi] *h*r*r*3.5

tror dette er rett
Guest

hvem vet hva som er riktig?
plis jeg trenger svar:)
takk til dere to, men hva er det riktige:P

og en ting til, areal av en prisme har formelen h(ab+cd)/2
hvordan regner jeg ut det, tar jeg og ganger høyden inn i parantesen eller plusser jeg først sammen ab + cd og ganger det med høyden?

altså: (h=5,2m ab=5m cd=9m)

1. 26+46,8 /2

2. 5 * 14 /2
Post Reply