Faseforskyvning

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderators: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Post Reply
Espen

Jeg har en sinuskurve som er faseforskjøvet, men problemet mitt er at jeg ikke forstår når jeg skal definere den som forskjøvet mot venstre og når den skal defineres som forskjøvet mot høyre. Kan noen hjelpe meg?
oro2
Guru
Guru

Hvis du har sin(x+2) er den forskyvet 2 mot høyre
Hvis du har sin(x-1) er den forskyvet 2 mot venstre

Jeg syns det er helt logisk, men klarer ikke forklare det med ord så lett ..

sin(x+2) vil være lik sin(x), når x er 2 mindre i sin(x+2) enn i sin(x). 2 mindre vil si 2 lenger til venstre på x-aksen.
Vet ikke om du ble så mye klokere her... så bare spør igjen hvis det ikke var akkurat det du lurte på.
Guest

Ble litt mer usikker nå. Trodde (X-2) ble forkjøvet mot høyre og motsatt...
Men det jeg egentlig lurer på er hvis jeg ser grafen, og skal lage funksjonen, hvordan definerer jeg da hvilken retning den er forskjøvet?
oro2
Guru
Guru

oops :oops:

Hvis du har sin(x+2) er den forskyvet 2 mot venstre
Hvis du har sin(x-2) er den forskyvet 2 mot høyre

skulle det stå.. sorry

Hvis du har en cosinusfunksjon med periode 2[pi][/pi], amplitude 1, og likevektslinje i y=0, som har topppunktet sitt i x=[pi][/pi] vet du at den er faseforkjøvet [pi][/pi] mot høyre siden cos(x) har topppunktet i x=0, og funksjonen er cos(x-[pi][/pi])
Du kan også si at den er forskjøvet [pi][/pi] mot venstre, cos(x+[pi][/pi]).. da cos er en periodisk funksjon med periode 2[pi][/pi]
Guest

Da skjønner jeg takk! :)
monsem
Fibonacci
Fibonacci

Jeg forstår fortsatt ikke hvordan en kan skille om en sin/cos-graf er forskjøvet mot høyre/venstre. Hvordan kan en se dette ut fra en graf? Jeg vil påstå at en graf kan være forskjøvet begge retninger, men men. Help!
Hest er best
Charlatan
Guru
Guru

Dette var da en gammel tråd du fikk gravd opp.

Som du vet, er sinus og cosinus-kurvene periodiske, det vil si at de er like etter et visst intervall. Derfor kan man ikke si om en sinus/cosinusgraf er forskjøvet mot høyre eller venstre. Men har det noe å si? Det er for enkelhetens skyld vi som oftest holder faseforskyvningene innenfor [tex][-\pi,\pi][/tex]. Hvis en forskyvning går over (eller under) en av disse verdiene kan man bare forskyve det hele [tex]2\pi[/tex] eller [tex]-2\pi[/tex], så får man en penere forskyvning, og grafen er lik som før.
Post Reply