Grenseverdier

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk på høyskolenivå. Alle som har kunnskapen er velkommen med et svar. Men, ikke forvent at admin i matematikk.net er spesielt aktive her.

Moderatorer: Vektormannen, espen180, Aleks855, Solar Plexsus, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa

Svar
Lone
Pytagoras
Pytagoras
Innlegg: 6
Registrert: 19/08-2006 14:25

Har sittet lenge med disse to grenseverdiene nå, men får de ikke til. Har prøvd I'Hôpital, Talyorutvikling (akkurat det er jeg ikke så god på, så mulig det ble feil).

Grensene er:

lim [symbol:rot](x) * ln x
x->0+

lim sin(x)/x^2
x->0

Håper noen kan hjelpe meg med disse..
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

Lone skrev:Har sittet lenge med disse to grenseverdiene nå, men får de ikke til. Har prøvd I'Hôpital, Talyorutvikling (akkurat det er jeg ikke så god på, så mulig det ble feil).
Grensene er:
lim [symbol:rot](x) * ln x
x->0+
lim sin(x)/x^2
x->0
Håper noen kan hjelpe meg med disse..
Tja,
gikk fort dette...

a)


lim([tex]ln(x)\over x^{-0.5}[/tex])
x->0[sup]+[/sup]

L'Hopitalsregel gir



lim([tex]x^{-1}\over -0.5x^{-1.5}[/tex])
x->0[sup]+[/sup]


lim([tex]-2x^{0.5}[/tex])][tex]\;=\;0[/tex]
x->0[sup]+[/sup]



b)

lim([tex]sin(x)\over x^2[/tex])
x->0

lim[tex]\;=\;({sin(x)\over x}\;{1\over x}[/tex])
x->0

lim[tex]\;=\;(1\cdot \;{1\over x})\;=[/tex] [symbol:uendelig]
x->0
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
andersfk
Noether
Noether
Innlegg: 39
Registrert: 21/04-2005 20:54

[tex]\lim_{x\rightarrow 0}\frac{\sin(x)}{x^2}[/tex] eksisterer ikke. Som Janhaa viser har vi at:

[tex]\lim_{x\rightarrow 0}\frac{\sin(x)}{x^2} = \lim_{x\rightarrow 0}\frac{1}{x}[/tex]. Denne er derimot [tex]-\infty[/tex] når [tex]x\rightarrow 0^-[/tex] og [tex]\infty[/tex] når [tex]x\rightarrow 0^+[/tex]. Siden venstre- og høyre side er ulike, eksisterer ikke grenseverdien per definisjon.
Svar