derivasjon av e

Her kan du stille spørsmål vedrørende problemer og oppgaver i matematikk for videregående skole og oppover på høyskolenivå. Alle som føler trangen er velkommen til å svare.

Moderatorer: Aleks855, Gustav, Nebuchadnezzar, Janhaa, DennisChristensen, Emilga

Svar
MM
Noether
Noether
Innlegg: 21
Registrert: 09/10-2006 17:38

(1 + x)e^x

Skal ikke bruke noen kjerneregel for å derivere denne? Og kan noen forklare meg derivasjonen? :D

og: xe^2x, hva er kjernen her og hvordan deriverer jeg denne ihht kjerneregelen? :roll:
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

a)
MM skrev:(1 + x)e^x

Skal ikke bruke noen kjerneregel for å derivere denne? Og kan noen forklare meg derivasjonen? :D
b)
og: xe^2x, hva er kjernen her og hvordan deriverer jeg denne ihht kjerneregelen? :roll:
---------------------------------------------------------------------------------


a)

[(1 + x)e[sup]x[/sup]] ' = 1*e[sup]x[/sup] + (1 + x)e[sup]x[/sup] = (2 + x)e[sup]x[/sup]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Janhaa
Boltzmann
Boltzmann
Innlegg: 8552
Registrert: 21/08-2006 03:46
Sted: Grenland

MM skrev:(1 + x)e^x

Skal ikke bruke noen kjerneregel for å derivere denne? Og kan noen forklare meg derivasjonen? :D

og: xe^2x, hva er kjernen her og hvordan deriverer jeg denne ihht kjerneregelen? :roll:
---------------------------------------------------------------------------------

Glemte denne, bruk produktregelen på begge to:

(u*v) ' = u ' *v + u* v '


(xe[sup]2x[/sup]) ' = e[sup]2x[/sup] + 2xe[sup]2x[/sup] = (1 + 2x)e[sup]2x[/sup]
La verken mennesker eller hendelser ta livsmotet fra deg.
Marie Curie, kjemiker og fysiker.

[tex]\large\dot \rho = -\frac{i}{\hbar}[H,\rho][/tex]
Svar